Online kletsen met klanten: inspiratie om interactief te worden!

Grote merken investeren serieus geld in hun webcare en Facebook beloont content die voor interactie zorgt met een hogere plek in de timeline. Waarom interactie nog meer belangrijk is én hoe je voor een interactief merk zorgt vertellen we in deze blog.

Je bereikt meer mensen

Facebook en Instagram willen betekenisvolle interacties op gang brengen. Daarom introduceerde Facebook vorig jaar een update van het algoritme waardoor vrienden van Facebook-gebruikers hoger in de timeline komen dan bedrijfspagina’s. Interactie met volgers (denk aan likes, reacties en deelacties) is voor bedrijfspagina’s daarom nóg belangrijker. Kortom: het is belangrijker geworden om het gesprek rond je merk op social media op gang te brengen.

Grote merken als HEMA en Coolblue doen dat natuurlijk al heel goed, door opvallende berichten te plaatsen die reacties uitlokken (video’s doen het erg goed!) en door vervolgens perfect te reageren. Maar ook als kleiner merk kun je in gesprek gaan met je volgers, als je het maar goed aanpakt. Zo was Bij Hen, een restaurant in Alphen aan den Rijn, in januari jarig. Ter ere van die verjaardag beloofde Bij Hen iedereen die óók in januari jarig was een gratis etentje. Dat zorgde voor bijna 900 reacties en een flink bereik; ruim 35.000 mensen zagen Bij Hen in hun timeline voorbij komen.



Het zorgt voor vertrouwen

Krachttraining Voor Vrouwen (KVV) kreeg het voor elkaar om een compleet nieuw magazine op de markt te brengen en nog voordat een letter geschreven was, een paar duizend magazines te verkopen. Het geheim? Een ijzersterke social media community van ruim 34.000 volgers (als je alleen Facebook meetelt) die blijkbaar zó veel vertrouwen hebben in het merk, dat ze al een aankoop durven te doen zonder dat het product ook maar bestaat.

Dat vond Rowan Blom, de oprichter van de community, zelf ook bizar. “Zo veel bestellingen had ik niet verwacht”, vertelt ze net nadat de eerste editie van haar magazine bij haar volgers op de mat ligt. “Het vertrouwen ontstaat met name doordat ik vanuit mijn merk op een persoonlijke manier contact heb met mijn volgers. Ik stel volgers regelmatig alleen maar een vraag en reageer zo veel mogelijk op de reacties die daarop volgen. Volgers kunnen mij persoonlijk mailen; ze mailen dan niet naar een info-adres, maar naar een mailadres met mijn persoonlijke voornaam. En als ik een week vakantie heb meld ik dat en laat ik hen weten dan ze mij in noodgevallen op mijn 06 kunnen bellen.” Kortom: Krachttraining Voor Vrouwen heeft een gezicht gekregen en is er altijd voor haar volgers. En dat zorgt ervoor dat posts van KVV soms tot complete gesprekken leiden.



Je leert meer over je publiek

Wat vinden je volgers mooi of interessant, wat zet hen aan tot een aankoop en waar zitten ze totaal niet op te wachten? Dat wil ieder merk wel weten, want dat maakt het veel makkelijker om effectieve content te maken. Of om producten aan te bieden die écht in de smaak vallen bij jouw publiek. Zo liet Tony’s Chocolonely hun volgers stemmen op hun favoriete limited edition. De winnende reep werd in het vaste assortiment opgenomen. De drie limited editions ontvingen bij elkaar bijna 7.000 likes (= stemmen).


Ook Rowan (KVV) merkt dat interactie helpt haar content en producten te verfijnen. “Na de verschijning van het eerste KVV Magazine voerde ik een lezersonderzoek uit om te ontdekken welke artikelen het meest in de smaak vielen. 93% van de verstuurde enquêtes werd ingevuld. Ik heb het gevoel dat mijn volgers het mij gunnen dat het magazine een succes wordt. Ze zijn gewoon heel betrokken bij KVV.”

Benieuwd hoe Rowan aan 34.000 betrokken volgers komt? In deze blog deelt ze haar geheim!