De kracht van nano- en micro-influencers
De kracht van nano- en micro-influencers
Micro-influencers hebben relatief weinig volgers, waardoor ze betaalbaarder zijn dan influencers met honderdduizenden volgers. En er zijn meer voordelen. Dit is waarom het interessant kan zijn om micro-influencers in te zetten voor je campagne.
Betaalbaar kanaal
Reclame laten maken door Monica Geuze, Nikkie Tutorials of Kalvijn? Trek dan je portemonnee maar. Voor mega-influencers (meer dan één miljoen volgers) beginnen de kosten voor een social post bij 10.000 euro en die kunnen oplopen tot meer dan een miljoen. Voor nano-influencers (1.000 tot 10.000 volgers) koop je voor 10 tot 100 euro een post in en voor micro-influencers (10.000 tot 50.000 volgers) kan je rekenen op 100 tot 500 euro. De kosten voor een Story op Instagram liggen vaak wat lager en als je een langere samenwerking aangaat zien de kosten er ook anders uit. Hoewel de kosten per contentsoort verschillen – die voor momfluencers zijn totaal anders dan die voor een influencer die post over z’n moestuin – is de bottom line: de kosten voor nano- en micro-influencers gaan niet door het dak.
Gericht op niches
Half Nederland volgt Monica Geuze. Dat kan interessant zijn als je een merk hebt waarmee je half Nederland wil bereiken. Maar richt je je op een specifieke markt, dan is ‘influencen’ via Monica Geuze als schieten met hagel. Nano- en micro-influencers hebben weliswaar minder volgers, maar als je je influencer goed kiest zijn dat wél volgers die jouw merk potentieel interessant vinden. Dat kan zijn omdat die influencer post over een onderwerp dat alleen een specifieke groep mensen (jouw doelgroep) interessant vindt of omdat diegene lokaal bekend is (jouw werkgebied). Met andere woorden; de kwantiteit van de volgers ligt misschien lager, maar de kwaliteit daarvan is hoger. Daar wordt je content relevanter door, waardoor je meer voor je geld krijgt.
Meer impact dan mega-influencers
Hoe meer volgers een Instagram-account heeft, hoe lager de betrokkenheid bij de gedeelde posts is. Uit onderzoek onder meer dan 800.000 Instagram-gebruikers blijkt dat accounts met minder dan 1.000 volgers een gemiddelde van 8% likes en 0,5% comments op hun posts krijgen. Bij accounts met meer dan 10 miljoen volgers liggen die percentages op respectievelijk 1,6% en 0,04%. Dat heeft alles met de eerdergenoemde niches te maken.
Juist voor B2B interessant
Grote influencers richten zich vaak op consumenten. Daardoor is het beeld ontstaan dat influencermarketing alleen interessant is voor B2C-campagnes. Daar denken wij iets anders over, want ook zakelijke klanten zitten op social media. Zij volgen vakgenoten en opleiders in hun branche en dat kunnen óók influencers zijn. Minder volgers, maar relevanter door de niche waar ze zich in bevinden. Dat is misschien even zoeken en het is van belang dat je je doelgroep goed kent. Voorbeelden van de inzet van micro-influencers voor B2B vind je hier <link naar ‘Influencermarketing voor B2B: voorbeelden’>.
Wanneer zet je micro-influencers in?
Micro-influencers zijn interessant, als:
- je budget niet tot het plafond reikt;
- je bedrijf zich in een niche bevindt;
- het doel is om de naamsbekendheid van je merk of product te vergroten of als je een product of dienst wil verkopen;
- je een specifieke doelgroep wil bereiken;
- je wil groeien op social media (dan vraag je de influencer jouw account te taggen);
- je een complexere boodschap wil overbrengen, bijvoorbeeld als ondersteuning van de lobby;
- je personeel wil werven.
Het kan een zoektocht zijn om een geschikte nano- of micro-influencer te vinden. Heb je er één gevonden? Dan moeten er afspraken worden gemaakt over de kosten en randvoorwaarden en moet de influencer gebriefd worden. Hulp nodig? Mail hallo@vrhl.nl.