Kookboek: storytelling aan de keukentafel!
Kookboek: storytelling aan de keukentafel!
Boerderijzuivel heeft een bijzonder verhaal. Je kent de boer die het product maakt waarschijnlijk persoonlijk. Misschien heb je een speciale herinnering aan de plaats of streek waar het vandaan komt. En waarschijnlijk kan er ook een verhaal verteld worden over hoe je het product gevonden hebt of waarom je graag ‘omfietst’ om die traditionele kaas of yoghurt te scoren. Het kookboek dat wij maakten voor de Bond van Boerderijzuivelbereiders vertelt die verhalen. Dat is storytelling aan de keukentafel!
De vraag.
Aan de smaak en versheid van échte boerderijzuivel kan geen enkele supermarktkaas tippen. Hoe gaan we dat aan consumenten laten zien die eigenlijk alleen nog in de supermarkt komen? Met een kookboek, waarin ruimte is voor die bijzondere boerderijverhalen, maken we consumenten weer ‘lekker’ voor échte yoghurt, kaas en andere authentieke zuivelproducten.
De oplossing.
Een kookboek met alleen recepten kan een inspiratiebron in de keuken zijn, maar vertelt nog geen verhaal. Voeg je daar de verhalen van de boeren aan toe, dan wordt het al een stuk interessanter. Dan kan het alleen nog een klein beetje als ‘wij van wc-eend’ voelen, want natúúrlijk prijst de boer zijn eigen producten aan. Daarom vroegen wij ook lokale chef-koks waarom zíj het liefst voor ingrediënten uit de regio kiezen. En kijk, dáár heb je een interessante combinatie te pakken waarbij – zoals we dat graag hebben bij contentmarketing – ook een (in dit geval culinaire) autoriteit aan het woord komt.
Zo zijn er in dit kookboek tien dubbelinterviews te lezen met boer en lokale chef, die steeds uitmonden in twee lekkere recepten. De lezer kan zich niet alleen uitleven in de keuken, maar ook bij het serveren vertellen wat er zo bijzonder is aan de ingrediënten. Dat is storytelling aan de keukentafel!
In het kort verzorgden wij:
- Idee, concept en verspreidingsplan.
- Ontwerp en vormgeving.
- Interviews en redactie.
- Fotografie.
- Drukwerk en verspreiding.
Het resultaat.
Een leuk kookboeeek, dat ervoor zorgt dat de lezer trek krijgt in gerechten met échte boerderijzuivel. De timing is perfect, want hij wordt gelanceerd in oktober. Deze maand staat dankzij onze campagne ‘Maand van de Echte Boerderijzuivel’ al jaren in het teken van echte boerderijzuivel. Klanten van deelnemende boerderijwinkels en kaasspeciaalzaken kunnen stickers verzamelen, waarmee zij sparen voor het kookboek. Het boek wordt ook verkocht via boerderijzuivel.nl en als cadeau meegegeven.