Bereik je doel(groep) met Facebook advertising
Bereik je doel(groep) met Facebook advertising
Meer producten verkopen, een grotere naamsbekendheid of meer volgers op Facebook… Dat kun je zomaar voor elkaar krijgen met Facebook advertising. Er zijn mensen die zich fulltime bezighouden met adverteren op Facebook. Niet zo gek, want je kunt er héél veel mee en dus ook héél veel mee bereiken. Maar hoe werkt Facebook advertising precies? Hoe bereik je je doel(groep)? En hoeveel budget zet je in? Ik laat je in deze blog de basis van Facebook advertising zien.
Bepaal je doel
Bedenk goed wat je met je advertentie wil bereiken. Wil je je naamsbekendheid vergroten? Meer pagina-vind-ik-leuks? Meer producten verkopen? Of belangrijk nieuws onder de aandacht brengen? Bij het instellen van een advertentie op Facebook, bepaal je altijd eerst de marketingdoelstelling:
De vier doelstellingen die wij zelf het meest inzetten voor onze klanten:
– Je bericht promoten: zorgt voor meer reacties, likes en shares bij een bestaande (of nieuwe) post.
– Je pagina promoten: zorgt voor meer likes op je Facebookpagina zelf, vergroot ook je naamsbekendheid.
– Mensen naar een bestemming op of buiten Facebook sturen: zorgt voor bezoekers naar je website, kan ook conversies stimuleren.
– Aantal videoweergaven verhogen: zorgt voor meer bereik, reacties, likes en shares van een video.
– Conversies op je website stimuleren: zorgt voor meer aankopen of inschrijvingen op je website.
Richt je op de juiste doelgroep
Als je je doel voor ogen hebt, kun je nadenken over wie jouw advertentie te zien moeten krijgen. Denk hierbij goed aan de locatie, de leeftijd, het geslacht en de interesses van je doelgroep. Zo kan een Utrechtse kinderopvang bijvoorbeeld instellen: mannen en vrouwen van 25 tot 40 jaar in de gemeente Utrecht met de interessegebieden moederschap en vaderschap.
Je kunt zelf een doelgroep “bedenken”, maar je kunt ook een lijst met e-mailadressen of de gebruikers van een mobiele app importeren. Wil je je liever op de volgers van een andere Facebookpagina richten? Dan kun je die volgers (na goedkeuring van de desbetreffende pagina) ook bereiken met je advertentie. Ter controle laat Facebook altijd zien of je doelgroep goed, te specifiek of te breed is. Handig!
Hoeveel € zet je in?
Bij elke advertentie kun je kiezen voor een budget per dag of een looptijdbudget. Bij die laatstgenoemde verspreidt Facebook het budget zelf over de periode dat de advertentie online staat. Je kunt op Facebook voor een laag bedrag al vrij veel mensen bereiken, maar het exacte budget dat slim is om in te zetten is sterk afhankelijk van hoe lang jouw advertentie loopt en hoe groot je doelgroep is. Mijn collega’s en ik adviseren je graag!
Val op met beeld en tekst
Schrijf een korte, duidelijke tekst en zorg voor bijpassend en opvallend beeld. De boodschap van je advertentie en de gekozen marketingdoelstelling moeten elkaar versterken! Voorbeeld: de marketingdoelstelling is ‘Mensen naar een bestemming op of buiten Facebook sturen’, namelijk naar Vrhl.nl. We schreven een pakkende kop, korte introtekst en korte linktekst. Hoe korter, hoe beter! Ook kozen we voor opvallend en zelfgeschoten beeld. Je kunt één afbeelding, maar ook meerdere afbeeldingen uploaden. Wij kozen voor de laatste optie. Facebook maakt er dan zelf een carrousel-advertentie van.
A/B-test
Je kunt ook meerdere afbeeldingen afzonderlijk van elkaar inzetten en na een paar dagen evalueren welk beeld wel of niet goed werkt. De advertenties met beelden die weinig resultaat opleveren, zet je uit. Het budget dat je vooraf hebt ingesteld wordt dan automatisch verdeeld over de advertenties met beelden die het wel goed doen.
Nog meer voorbeelden van advertenties waar Vrhl een plan voor maakte en de advertenties voor instelde:
Tussentijds evalueren
Of je nu wel of geen A/B-test doet, het is heel belangrijk om na een of twee dagen te kijken hoe je advertentie het doet. Hoe hoog zijn de kosten per click of view? Wordt erop gereageerd? Liken gebruikers je pagina? Kortom: check of je doel wordt bereikt! Zo ja, kun je de advertentie door laten lopen. Maar zo nee, pas je de advertentie aan. Ligt het aan de tekst? Aan het beeld? Aan de geselecteerde doelgroep? Analyseer alles en pas je advertentie waar nodig aan.
Wat is een Facebook-pixel?
Vraag je je weleens af hoe het kan dat je op Facebook advertenties ziet van producten of websites die je eerder die dag búiten Facebook om hebt opgezocht? Cookies, denk je misschien. Maar nee, het is de Facebook-pixel. Bedrijven die een zogenoemde onzichtbare Facebook-pixel (code) op hun website of in hun app plaatsen, kunnen de bezoekers van die website of app hun Facebook advertentie laten zien. Met een Facebook-pixel kun je ook beter conversies rapporteren, doelgroepen opbouwen en uitgebreide websitestatistieken genereren. Heel handig dus!
Ook Facebook advertising inzetten?
Wil jij je doel(groep) bereiken middels Facebook advertising? Met of zonder Facebook-pixel op je website? Bel of mail ons dan. Mijn social collega’s en ik stellen graag een plan voor je op!