Anoniem surfen op internet met Brave

Heb jij al gehoord van de nieuwe webbrowser Brave? Deze browser blokkeert advertenties en cookies automatisch. Zo wordt het de consument wel heel makkelijk gemaakt om anoniem te surfen op het internet. Good for them… Maar wat voor gevolgen heeft dit voor het communicatievakgebied? Kunnen publishers wel voortbestaan zonder advertentie-inkomsten? Laten we dit eens beter bekijken.

1. Wat is Brave?

De nieuwe browser Brave blokkeert automatisch alle advertenties en cookies op websites die je bezoekt. Dit betekent dat websites sneller laden en dat je veiliger surft op het internet. Brendan Eich, een van de oprichters van Mozilla – het bedrijf achter Firefox -, is het gezicht achter Brave.

Blockchain

Brave is gebaseerd op het blockchainconcept. Alle informatie wordt opgeslagen in een nieuw soort database, een blockchain. Het is een ‘open’ technologie die niet langer vanaf één centraal punt te bereiken is. Het is een knooppunt van computers die allemaal een exacte kopie van de database bevatten. Er is niet één eigenaar of één toezichthouder van de database. Cryptovaluta als de Bitcoin of online je documenten opslaan in bijvoorbeeld Google Drive zijn een van de bekendste toepassingen van blockchain.

2. Het verschil tussen Brave en adblockers

Waarschijnlijk heb je zelf een adblocker geïnstalleerd op je laptop of desktop. Er zijn al een aantal jaar diverse soorten beschikbaar en ze blokkeren stuk voor stuk net zo goed advertenties op websites. Waarom zou je dan nog Brave downloaden?

Een adblocker is een programma dat je toevoegt aan je bestaande webbrowser. De kans bestaat dat een adblocker niet optimaal samenwerkt met je browser. Dit komt omdat browsers adblockers niet altijd goed testen.
Brave daarentegen, kun je zien als een adblocker en browser ineen. Omdat de adblocker en browser volledig op elkaar afgestemd zijn, zullen ze niet conflicteren. Je krijgt dan ook écht nul advertenties te zien en er worden dan ook écht nul cookies opgeslagen.

3. Het verschil tussen Brave en het incognitovenster

Misschien werk je zelf wel eens in een incognitovenster, bijvoorbeeld omdat je benieuwd bent hoe de SERP van Google eruit ziet als je anoniem naar je bedrijf googelt. Of om cookiemeldingen van concurrenten nog eens goed te bekijken, ook al heb je hun cookies al eens geaccepteerd.
Maar let op! Ook al bezoek je een site via een incognitovenster en worden er lokaal geen gegevens van je opgeslagen, je internetserviceprovider of werkgever kan nog steeds inzien welke pagina’s je hebt bezocht. En dat is direct het grootste verschil tussen het incognitovenster en Brave. Browse je via Brave, dan kan zelfs je internetserviceprovider of werkgever hier geen inzicht in krijgen. Zowel lokaal als op de ‘grote’ server wordt er niks geregistreerd over je.

4. De voordelen van Brave

De nieuwe browser Brave is enerzijds opgericht om de consument een veiligere en snellere webervaring te geven, anderzijds om een eerlijker ecosysteem te creëren voor contentmakers. Dat betekent voordelen voor de gebruiker, maar ook voordelen voor de publishers. Hieronder zetten we ze voor je op een rij. Let op: ze zijn wat consumentgericht!

4.1 Websites laden sneller

Als je een site bezoekt, worden er geen advertenties en cookies gedownload. Dat betekent ongeveer 5 seconden laadtijdwinst per webpagina die je bezoekt. Dat is fijn voor de consument en fijn voor jou. Een snellere laadtijd draagt namelijk bij aan een positievere ervaring van jouw website. Een leuke toevoeging van Brave: op de homepagina zie je hoeveel tijd je in totaal al bespaard hebt!

Voorbeeld browser Brave

4.2 Bespaar geld

Het laden van alle advertenties en cookies kost data. En data kost geld. Door gebruik te maken van de browser Brave bespaar je als consument al snel zo’n €20,- per maand. Zelfs al heb je onbeperkt mobiele data of surf je alleen via je desktop, betaal je. Jouw informatie en tijd hebben nu eenmaal waarde. Bij punt 5 lees je hoe Brave omgaat met deze waarde.

4.3 Privacy is de standaard

Een website als Nu.nl heeft op het moment van schrijven van dit blog 26 trackers. Hier kun je eenvoudig inzicht in krijgen via het programma Ghostery. Deze extensie laat zien hoeveel trackers er op een site geplaatst zijn (zie het screenshot hieronder). Maak je gebruik van Brave? Dan worden al deze trackers automatisch geblokkeerd. Jouw stappen over het internet kunnen absoluut niet gevolgd worden!

Aantal trackers Nu.nl

Voor marketeers is dit minder goed nieuws, zij kunnen hierdoor bijvoorbeeld niet zomaar meer remarketing inzetten als tool. Nu is het wel zo dat de consument via de instellingen in Brave alsnog handmatig aan kan geven dat bepaalde cookies en trackers geaccepteerd mogen worden. Maar zeg nou zelf, iemand die de anonieme browser Brave gebruikt zal dat natuurlijk niet zomaar doen…

4.4 Veilig surfen

Hoe minder advertenties en cookies, hoe kleiner de kans op malware. Dit zijn schadelijke en ongewenste stukjes software die soms automatisch mee worden gedownload met bijvoorbeeld een advertentie. Het doel van malware is je privacy te schenden of schade aan je computer aan te brengen. Door gebruik te maken van Brave verkleint de consument de kans op malware aanzienlijk!

4.5 Eerlijk verdienmodel

Het aantal partijen tussen een adverteerder en een publisher is tegenwoordig enorm. De afbeelding hieronder laat zien hoe dit advertising-ecosysteem er in 2017 voor Nederland uitzag. Rechts zie je de adverteerders, links de partijen die content publiceren. Er wordt wel eens geroepen dat maar 20% van het budget dat de adverteerder inzet terecht komt bij de publisher. Not very fair!

Displayadvertising ecosysteem Nederland 2017

Brave brengt hier verandering in met behulp van Basic Attention Tokens (BAT’s). Dit is een op blockchaingebaseerde betaling, waarmee adverteerders hun budget vollediger en dus effectiever besteden. Daarbij krijgen gebruikers een deel van de omzet van de advertenties. Eh… Maar Brave toont toch juist geen advertenties?

Je kunt ervoor kiezen om advertenties van Brave wel te tonen. Je krijgt dan alleen advertenties te zien van adverteerders die hebben betaald met Basic Attention Tokens. Publishers krijgen deze Basic Attention Tokens voor het tonen van advertenties aan een relevante doelgroep. De betaling wordt gebaseerd op de mate van aandacht dat het publiek heeft. Heb je als gebruiker aandacht voor een advertentie? Dan krijg jij zelf ook een deel van de Basic Attention Tokens. Hier kun je vervolgens weer relevante of interessante content mee kopen bij de publishers, denk bijvoorbeeld aan een artikel of blog. Deze betalingsloop is een stuk cleaner en transparanter!

Flow Basic Attentions Tokens

Let op: momenteel is het nog niet mogelijk om te adverteren via Brave, het systeem van de Basic Attention Tokens moet namelijk nog over Brave heen gezet worden.

5. Wat betekent dit voor de communicatievakgebied?

Zal Brave de nieuwe standaardbrowser van de consument worden? Zo ja, dan zal de meest merkbare verandering het betalingssysteem zijn. Waar adverteerders nu een groot deel van hun budget verliezen aan allerlei tussenkomende partijen, zal dit zo meteen niet meer het geval zijn. Een adverteerder koopt Basic Attention Tokens en betaalt hiermee aan de publisher. Zo kort is het lijntje!

De gebruikers van Brave

Je kunt je afvragen in hoeverre de Bravegebruikers advertenties van Brave gaan accepteren. Het gros van de gebruikers downloadt Brave naar alle waarschijnlijkheid om juist géén advertenties meer te zien. Ik acht de kans dan ook klein dat zij advertenties van Brave aan zullen zetten. Gaat het hele betalingssysteem dan wel werken?

Ja, zolang de content die je met Basic Attention Tokens kunt kopen maar relevant genoeg is! In dat geval is er bij de gebruiker vraag naar Basic Attention Tokens. De gebruiker kiest er dan voor om BAT’s te kopen of deze te ontvangen door het accepteren van advertenties van Brave. Et voilà, het betalingssysteem staat.

Vervolgens kun je je ook weer afvragen wat voor publiek die Bravegebruikers dan zijn. Zijn dit vooral hoger opgeleiden die graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in hun beroepsbranche? Zijn dit vooral wereldverbeteraars die strijden voor een eerlijk ecosysteem wat betreft online advertising? Of zijn dit dan toch die consumenten die absoluut géén advertenties willen zien en dus eigenlijk niets bijdragen aan het ecosysteem?

Blockchain groeit

Hoe Brave zich zal ontwikkelen, kunnen we natuurlijk niet met honderd procent zekerheid voorspellen. Maar feit is wel dat blockchaingerichte concepten steeds meer voet in de aarde krijgen. Ook al staat het nu nog in de kinderschoenen, hoogstwaarschijnlijk wordt blockchain een van de belangrijkste technologieën in de nabije toekomst. Bedrijven als IBM, Microsoft en Intel besteden hier niet voor niets al veel aandacht aan. Hoe handig is het als blockchain bij kan dragen aan een geautomatiseerd boekhoudproces of als je dankzij blockchain geen notaris meer nodig hebt bij de koop van een huis?

Eén ding is zeker: als communicatieprofessional zullen wij – zoals bij elke verandering – meebewegen met de ontwikkelingen in het speelveld en nieuwe kansen benutten!