Verplicht voor gemeentes: een digitaal toegankelijke site. Hoe doe je dat?
Verplicht voor gemeentes: een digitaal toegankelijke site. Hoe doe je dat?
Openbare gebouwen en andere voorzieningen moeten in Nederland voor iedereen toegankelijk zijn. Dat geldt (sinds 2019 wettelijk) ook voor websites en apps van de overheid. Als je website goed in elkaar zit, kunnen ook bezoekers met een (visuele) beperking prima hun weg vinden. Maar hoe kun je nu zorgen dat de website van jouw gemeente digitaal toegankelijk is? Ik zet de belangrijkste punten voor je op een rij.
Inhoud
1. Tekst
2. Afbeeldingen
3. Audio en video
4. Formulieren
5. Pdf-bestanden
1. Tekst
Vergroten tekst
Ook voor slechtzienden moeten de teksten op je website goed leesbaar zijn. Door in te zoomen, kan een bezoeker tekst vaak groter maken. Maar valt er dan niet een deel van de inhoud van je pagina weg? En werken alle functionaliteiten op je pagina dan nog naar behoren? Goed om dit te controleren en je website hier indien nodig op aan te passen.
Titels en koppen
Laat de titel en koppen op je pagina aansluiten op de inhoud van die pagina. Een bezoeker kan je tekst zo eenvoudig scannen en sneller navigeren naar de gewenste informatie.
Vermijd vormgegeven tekst
Zet tekst ook echt als tekst op je website. Gebruik je een afbeelding met tekst (bijvoorbeeld een tabel) dan is deze minder goed leesbaar voor tools die tekst op je pagina voorlezen. Deze tools kunnen geen afbeelding lezen, enkel de beschrijving van een afbeelding.
2. Afbeeldingen
Alternatieve tekst
Afbeeldingen bieden over het algemeen toegevoegde waarde voor de inhoud van je pagina. Afbeeldingen moeten daarom ook voor slechtzienden te begrijpen zijn. Daar zorg je voor door een tekstueel alternatief te bieden voor je afbeelding en/of je afbeelding een duidelijke beschrijving mee te geven.
Heb je afbeeldingen die puur decoratief zijn en verder geen toegevoegde waarde bieden? Zorg dan dat deze afbeeldingen genegeerd worden door voorleessoftware.
Alt-tekst
Een alt-tekst (ook wel alt-tag) is een stukje informatie die je in de broncode van je afbeelding mee kunt geven. Hierin geef je een korte beschrijving van je afbeelding. Niet alleen zoekmachines kunnen zo afbeeldingen lezen, maar ook voorleestools. Heb je in de alt-tekst te weinig ruimte om een goede omschrijving te geven? Gebruik dan meer ruimte in de beschrijving van de afbeelding.
Voor afbeeldingen die je als link gebruikt, geldt dat je een alt-tekst gebruikt die het doel van de link beschrijft.
Combineer gelijke links
Bij nieuwsberichten of blogs kun je vaak doorklikken op de titel én op de afbeelding om het volledige artikel te openen. Beide elementen linken naar dezelfde pagina. Zorg dat de titel en de afbeelding één link vormen en niet twee losse links. Zo houd je je website minder complex voor gebruikers met voorleessoftware.
3. Audio en video
Voor audio en video gelden dezelfde tips als beschreven voor afbeeldingen. Hier voeg ik er graag nog twee aan toe:
Ondertiteling
Ondertitel je video’s of zorg voor een transcript bij audio-opnames. Je kunt hierin nog een stap verder gaan door ook beschrijvingen van achtergrondgeluiden (muziek, deurbel, gelach, e.d.) te benoemen en de naam van de spreker te noemen wanneer de persoon niet in beeld is.
Automatisch afspelen
Heb je video’s op je website die automatisch beginnen met afspelen? Zorg dan dat gebruikers dit zelf uit kunnen zetten of dat het binnen drie seconden stopt. Dit automatisch startende geluid kan namelijk storend zijn voor bezoekers die voorleessoftware gebruiken.
4. Formulieren
Invoervelden
Geef een duidelijke instructie bij elk invoerveld van je formulier. Vult een bezoeker iets niet goed in? Toon dan waar de fout zit en hoe de bezoeker het juist kan invullen. Doe dit niet alleen visueel, maar juist (ook) in tekst.
Bediening met toetsenbord
Een gebruiker moet een formulier ook zonder muis kunnen invullen. Dat betekent dat je door een formulier moet kunnen gaan met de tab-toets van het toetsenbord. Zorg dat de volgorde van navigeren logisch is en dat duidelijk te zien is bij welk onderdeel in het formulier je bent.
CAPTCHA’s
Een CAPTCHA is een korte test die vaak aan het eind van een formulier getoond wordt om te verifiëren dat er sprake is van een menselijke gebruiker. Het is een stukje beveiliging van je site. Ook slechtzienden moeten een CAPTCHA juist kunnen invullen. Hoe dan? Er zijn tegenwoordig verborgen CAPTCHA’s, waarbij de gebruiker niet eens doorheeft dat deze er is.
Knoppen
Gebruik je een afbeelding als knop? Zorg dan – net als bij andere afbeeldingen – dat er een alternatieve tekst bij staat.
5. Pdf-bestanden
Een pdf is allang geen plat bestand meer, maar bestaat uit losse elementen die technisch gezien individueel gelezen kunnen worden. Daarom gelden voor pdf’s eigenlijk dezelfde richtlijnen als voor websites. Zie dus al eerder genoemde punten.
Wist je trouwens dat digitaal toegankelijke websites ook beter te begrijpen zijn voor zoekmachines als Google en Bing? Mooi meegenomen dus!
Wil je jouw (gemeente)website graag eens laten nalopen en verbeteren? Neem dan gerust contact met mij op via kim@vrhl.nl of 0172 – 47 77 33.