Wij bedachten ‘Allente’; naam, huisstijl en meer!
Wij bedachten ‘Allente’; naam, huisstijl en meer!
Een nieuwe koepelorganisatie in de kinderopvang en het onderwijs vraagt om een nieuwe naam. En een nieuw logo met bijbehorende nieuwe huisstijl. Dit deden wij voor de kinderopvangorganisatie Kinderopvang Langedijk en de onderwijsstichtingen De Blauwe Loper en Atrium. Sinds 1 januari 2020 vormen zij samen één nieuwe organisatie voor opvang en onderwijs: Allente.
De vraag.
De drie organisaties bundelden hun krachten, zodat zij samen een beter aanbod kunnen bieden aan kinderen en hun ouders, onder andere door het opzetten van Integrale Kindcentra (IKC’s). Maar ja, alle drie de organisaties hadden hun eigen namen en communicatiemiddelen. Ons vroegen ze één naam te bedenken.
De oplossing.
Het doel van de nieuwe organisatie is om ieder kind zijn of haar talenten te laten ontwikkelen. Maar écht ieder kind: vanaf 0 jaar tot het moment dat ze naar de middelbare school gaan.
De nieuwe organisatie biedt onderwijs en opvang voor alle ‘soorten’ kinderen door middel van het aanbieden van vele pedagogische en didactische concepten en zowel openbaar als katholiek onderwijs. Door voor ieder kind passend onderwijs aan te bieden, kan ieder kind groeien en zijn of haar talenten ontdekken.
Tijdens een uitgebreide kick-off met de drie besturen en medewerkers van de organisaties brainstormden wij over de kernwaarden en missie van de nieuwe organisatie. Vervolgens gingen wij aan de slag met de naamontwikkeling. We stelden een uitgebreide selectie namen voor, waaruit na een eerste presentatie een shortlist van drie namen ontstond. Op basis daarvan onderzochten we de haalbaarheid van deze namen op het gebied van merknaamregistratie en domeinnamen. In combinatie met een eerste schets voor logo’s en huisstijlen, kwam een van de namen direct als dé naam uit de bus: Allente. Met de mooie pay-off ‘Waar talenten groeien’.
Waarom deze naam? Omdat bij de nieuwe organisatie ALLE kinderen van 0 tot 12 jaar – in de LENTE van hun leven – hun TALENTEN kunnen ontdekken en optimaal ontwikkelen. Het logo is opgebouwd uit een aan elkaar geschreven woordmerk – een mooie link naar de fusie – met vriendelijke, ronde vormen en een vogeltje als beeldmerk. Dat vogeltje is het winterkoninkje. Die staat bekend om zijn opvallende geluid in de lente. Het is een van de kleinste vogeltjes van Europa, maar ook een van de levendigste. Dat vonden wij perfect passen bij kinderen en het vrolijke karakter van de nieuwe organisatie.
Begin december werd de nieuwe naam aan medewerkers en ouders bekendgemaakt met een spetterende animatie (zie hieronder), een ludieke Sinterklaasactie voor de medewerkers, een give-away voor de kinderen, een e-mailnieuwsbrief aan ouders en medewerkers en een introductiewebsite met FAQ met meer informatie.
Het resultaat.
Sheila Heida was vanuit Allente verantwoordelijk voor de naamswijziging en campagne. Ze vertelt dat de reacties op de nieuwe naam en huisstijl eigenlijk alleen maar positief zijn. “Van medewerkers en ouders heb ik vooral gehoord dat de naam zo lekker in de mond ligt. En de huisstijl is prachtig; de organisatie is qua uiterlijk een stuk volwassener geworden.”
Ook de samenwerking verliep goed, zegt ze. “We hadden de druk behoorlijk opgevoerd, want we hadden Vrhl eigenlijk veel te laat benaderd. Binnen enkele weken moest de nieuwe naam en de huisstijl al staan. Maar Bojoura en Maud schakelden snel en waren ontzettend flexibel. En ze zijn al-tijd bereikbaar, óf je wordt snel teruggebeld. Verder vond ik het knap hoe ze op basis van onze feedback uit de eerste ronde de naam verder doorontwikkeld hebben tot iets wat perfect bij ons past. Ze deden meteen een voorstel voor de huisstijl en dat bracht de naam voor iedereen tot leven… zodat wij zeiden: ‘Ja, dit is ‘m!’”