Beeldredactie De Consumentengids: zó verzint de artdirector z’n beelden
Beeldredactie De Consumentengids: zó verzint de artdirector z’n beelden
Als je het artdirector Ton vraagt, is beeld net zo belangrijk als tekst. “Het bepaalt of iemand je artikel wel of niet leest”, zegt de man die bij Vrhl onder andere verantwoordelijk is voor de beeldredactie van De Consumentengids. In een interview legt hij uit hoe coverbeelden voor deze titel tot stand komen.
Beeldredactieoverleg
In het geval van De Consumentengids begint de beeldredactie met een beeldredactieoverleg. Daarbij zijn vanuit De Consumentenbond de hoofdredacteur en twee eindredacteuren aanwezig. Vanuit Vrhl is Ton daarbij als artdirector en Iris als projectmanager. Ton: “Meestal heeft de klant zo’n vijf artikelen geselecteerd die geschikt zijn als coverartikel. Dat zijn grotere, coverwaardige artikelen waarvan de redactie denkt dat het een leuk beeld kan opleveren. Op basis daarvan gaan we brainstormen. Soms op basis van een schets, soms gaan we er blanco in. Geen editie is hetzelfde en dat maakt de beeldredactie van De Consumentengids zo leuk.”
Associëren
Maar hóé kom je in hemelsnaam op het – best vergezochte, doch BRILJANTE – idee om bij een artikel over online misleiding, een muizenval af te beelden? Waar – jawel – een computermuis op klikt. Met de gevatte kop: Klik niet in de val. Dat verzínt de gewone sterveling toch niet? Ton wel. “Soms verzinnen we zoiets met elkaar; de tekst en kop is bedacht, er is een idee voor beeld, we kletsen wat en voor je het weet heb je een associatie die je in je uppie niet had kunnen bedenken. Soms wordt de tekst nog op het beeld afgestemd, want de redactie van De Consumentenbond begrijpt heel goed dat tekst beeld versterkt, én andersom. Gewoon een beetje struinen op het internet helpt ook, al werkt het meestal niet om letterlijk het onderwerp van het artikel in Google in te voeren. Je moet echt een beetje verder denken. Associëren, er dingen bij halen.”
Andere ingangen
“Pas had ik een artikel voor Accountant, het magazine dat we maken voor de NBA (de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants, red.). Het ging over de ‘private equity invasie’ in de accountancymarkt. Na het lezen van het artikel wist ik dat dat blijkbaar een ding is; investeerders zijn de laatste jaren bijzonder geïnteresseerd in accountantskantoren en het artikel waar ik een beeld bij moest vinden ging over het waarom daarvan. Zou je private equity letterlijk visualiseren, dan wordt het iets met stropdassen of schuddende handen.” Ton haalde zijn inspiratie uit het artikel en bedacht meteen de titel voor de editie. Zie hieronder het resultaat. Ton: “Het is een kwestie van anders naar het onderwerp kijken. En dan kan het best helpen dat je in eerste instantie niets van dat onderwerp wist. Dan vind je automatisch andere ingangen dan de redacteur van dat artikel; die kent het onderwerp te goed. Dus de tekst lezen helpt, en verder haal ik inspiratie uit spreekwoorden, gezegdes, clichés, nieuws en geschiedenisgebeurtenissen.”
Randjes opzoeken
Gelukkig gebeurt dat niet vaak en verloopt het samenspel tussen artdirector en redactie meestal soepel. En dat betekent niet dat Ton zich altijd he-le-maal aan de briefing houdt. “Ik zie het als mijn taak om de klant soms een beetje uit te dagen. Anders krijg je een situatie waarin wij voor de klant invullen wat wel en niet kan en altijd met veilige ideeën komen. En dan loop je het risico dat de klant je op den duur niet creatief genoeg meer vindt. Dus zoek ik soms – goed onderbouwd – het randje op, om de klant scherp te houden en omdat je als bureau soms ook niet helemaal kán weten wat de klant als grens beschouwt. De Consumentenbond houdt gelukkig ook wel van gewaagd beeld. Zo was er het artikel waarin het margarinemerk Zeeuws Meisje werd bekritiseerd. Het product is als oer-Hollands in de markt gezet, maar in het artikel is te lezen dat een groot deel van de ingrediënten uit Azië komt. “De parodie die ik daarop maakte, kon twee kanten op gaan. Of De Consumentenbond vond het helemaal niets, of ze durfden het aan.” De redactie moest even de juridische kant ervan onderzoeken, maar onderstaand beeld is weldegelijk in het magazine gepubliceerd. Lekker bezig, Ton!
Een kostenefficiënt beeld
Tot slot de vraag op welke cover Ton het meest trots is. “Dat is de eerste cover die ik maakte voor De Consumentengids. In het artikel werden meergranenbroden met elkaar vergeleken. Ik moest direct denken aan een tarweaar, en toen ik die eens goed bekeek, bedacht ik dat daar de verschillende broden in afgebeeld konden worden. Ik ben vooral trots op het teamwork. Ik had een idee en vond een geschikt stockbeeld, Ronald fotografeerde de broden en Nicolas heeft alles uitgewerkt in een kloppende illustratie. Voor de klant was het dus ook nog eens een relatief goedkoop beeld, omdat we alles in huis hebben gedaan. Het kan heel leuk zijn om een flink budget mee te krijgen zodat je alle vrijheid hebt, maar het heeft ook wel wat om met beperkte middelen een creatieve oplossing te verzinnen.”
Meer weten over beeldredactie, Woodwing en onze kostenefficiënte aanpak voor magazines? Bekijk dan deze pagina over de vormgeving van magazines.