Dit zijn de verschillen tussen je Instafeed, Instagram Stories en Instagram Reels

Inmiddels is Instagram uitgegroeid tot een platform dat onmisbaar is voor de meeste social media gebruikers. Naast de ‘simpele’ foto’s waar Instagram mee begon, worden nu ook Stories en Reels gebruikt. En wil je het nog interactiever maken? Dan kan je ook een livestream starten op Instagram. Maar wanneer gebruik je op zakelijk gebied wat? We zetten de verschillen op een rij.

Instafeed

Je Instafeed is je profiel. Alle foto’s en video’s die daar staan, blijven daar. Tenzij je ze weer verwijdert natuurlijk. Video’s die je hier deelt duren niet langer dan een minuut. Foto’s verschijnen in de timeline van een deel van je volgers. Een deel, omdat het algoritme van Instagram bepaalt voor wie van je volgers jouw post écht relevant is. Dit hangt onder meer af van hoe vaak een volger iets van jou liket, maar ook wat een volger nog meer interessant vindt op Instagram.

Waarvoor gebruik je je Instafeed?

Je gebruikt je Instafeed om mensen over de streep te trekken om jou te volgen. Hoe jouw profiel eruit ziet bepaalt voor een groot deel of een Instagram-gebruiker wel of niet op de volgen-knop klikt. Hier wil je dus kwalitatieve foto’s en video’s delen die passen bij jouw bedrijf of merk. Misschien werk je wel met een mooi patroon in je Instafeed en is bijvoorbeeld elke derde foto zwart-wit of post je om-en-om: de ene keer een quote en de volgende keer een mooie foto. En hoewel Instagram niet het beste kanaal is om mensen naar je website te trekken of om hen een aankoop te laten doen (daarvoor kun je beter een medium zoals Facebook gebruiken), zijn de foto’s op je timeline hier nog het meest geschikt voor. Bijvoorbeeld door in de beschrijving te verwijzen naar de link in je bio of door producten te taggen.

Instagram Stories

Instagram Stories zijn vooral vluchtig en daarom geschikt om snel en kort contact met je volgers te leggen. Het zijn staande foto’s en video’s. Foto’s zijn vijf seconden zichtbaar en video’s maximaal vijftien seconden. Instagram Stories verdwijnen in principe na 24 uur, maar je kunt ze ook boven aan je profiel vastzetten als ‘verhaalhoogtepunt’. Profielbezoekers kunnen dan ook na die 24 uur je eerder geplaatste story terugkijken.

Waarvoor gebruik je Instagram Stories?

Voor leuke, snelle video’s die niet van een te hoge kwaliteit hoeven te zijn. Ze laten je volgers meer over je bedrijf zien. Bijvoorbeeld wat jullie medewerkers op een doordeweekse dag doen. Je kunt ook met leuke, vluchtige animaties werken. Instagram Stories bieden daarnaast de mogelijkheid om interactie met je volgers aan te gaan. Onder iedere Story staat immers een knop om te chatten en je kunt volgers via een Story een vraag stellen of laten stemmen op een poll. Klik hiervoor op de stickersknop als je een foto of video hebt gemaakt of geselecteerd.

Instagram Reels

Met de introductie van Reels is op Instagram nu ook ruimte voor wat langere video’s. Deze video’s mogen maximaal anderhalve minuut duren en bieden dus meer ruimte voor uitleg.

Waarvoor gebruik je Instagram Reels?

Reels zijn geschikt als je een video wilt plaatsen met meer uitleg. Instagram Reels lijken op de app TikTok waar vaak grappige video’s worden geplaatst. Het is echter ook een goede manier om jouw volgers mee te nemen door jouw werkplek of om tips te geven over jouw expertise. De video is minder zichtbaar, omdat Instagram-gebruikers echt op de Reels moeten klikken om te zien dat je een video hebt geplaatst, maar er is wel meer aandacht voor je video áls iemand klikt. Je kunt er echter ook voor kiezen om jouw Instagram Reels in je feed te laten verschijnen, dit maakt de video’s zichtbaarder. Hierbij is het echter goed om na te denken over jouw feed. Instagram Reels zien er in je feed namelijk anders uit dan ‘reguliere posts’.

Wil je met Instagram aan de slag? Wij helpen je graag! Bel 0172-477733.