Hoe gebruikten Nederlanders e-mail in 2018

Jaarlijks presenteert Spotler het Nationaal E-mail Onderzoek. We snappen dat jij druk bent en niet altijd de tijd hebt om zo’n heel onderzoek door te nemen. Maak je geen zorgen! Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.

Top 5 conclusies

In het onderzoek komen vijf belangrijke conclusies naar voren:

  1. 94% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mailnieuwsbrieven.
  2. 72% van de Nederlanders doet wel eens een aankoop naar aanleiding van een e-mailnieuwsbrief.
  3. Mobiel is het meest gebruikte apparaat om e-mails op te lezen.
  4. Nederlanders ontvangen graag transactiemails (bijvoorbeeld een bevestiging van bestelling) en verjaardagmails.
  5. Nederlanders gebruiken hun e-mailadres voor bijna alles: persoonlijke communicatie, nieuwsbrieven, online aankopen, contact met energieleveranciers of overheden en social media registraties.

Gebruik e-mail is leeftijdsafhankelijk
Waarvoor e-mail gebruikt wordt, verschilt per generatie. Waar de jonge generatie (zeg 19 jaar) het middel met name gebruikt om iets te schrijven aan de ander, gebruikt de oudere generatie (zeg 86 jaar) e-mail om te praten met vrienden en familie. Hier gebruikt de jongere Nederlander dan weer liever WhatsApp voor.

Welk-schriftelijk-communicatiemiddel-gebruik-je-het-liefst-voor-persoonlijke-communicatie

Gepersonaliseerde e-mails: yes please!
Wij Nederlanders houden van e-mails die aansluiten op onze interesses en ons koopgedrag, ofwel gepersonaliseerde e-mails. Dat geldt zeker voor de jongere generatie! Bij de oudere Nederlander is er ietsje minder waardering voor gepersonaliseerde e-mails. Zij gebruiken e-mail immers nog volop om contact te leggen met vrienden en familie.

Zo, jij bent weer helemaal bij!
Wil je meer weten over e-mailmarketing of ben je nieuwsgierig hoe jouw bedrijf e-mailmarketing optimaal in kan zetten? Neem dan contact op met Yvonne via yvonne@vrhl.nl of via 0172 – 47 77 33.

Over het onderzoek
Het Nationaal E-mail Onderzoek is uitgevoerd onder 2.055 Nederlanders in opdracht van Spotler, ontwikkelaar en leverancier van e-mailmarketingsoftware. Het betreft de zesde editie van het onderzoek.