Influencermarketing voor B2B: voorbeelden

Bij influencers denk je waarschijnlijk aan B2C-marketing. Zoals Hellofresh die Nicolette van Dam inzet en Wehkamp die met Miljuschka samenwerkt. Maar ook voor B2B kan influencermarketing interessant zijn. We geven inspirerende voorbeelden.

(Product)verkoop

Ook je zakelijke doelgroep zit op social media en volgen misschien wel vakgenoten. Voorbeelden van merken die influencers inzetten voor productverkoop:

  • Sigma Coatings werkt met deze vakschilder.
  • HBM Machines verkoopt producten voor de werkplaats en heeft een samenwerking met Landbouw Fails. Dit Instagram-account wordt met name gevolgd door agrariërs en is dus een interessant kanaal voor HBM Machines.
  • Veel professionele kappersmerken werken samen met ambassadeurs; kappers die hun vakgenoten inspireren met bijvoorbeeld deze content.
  • Racktime verzorgt het transport voor de op- en afbouw van evenementen en werkt samen met een vloggende vrachtwagenchauffeur.

Boodschap overbrengen

Heb je iets inhoudelijks te vertellen? Ook dan kan influencermarketing een oplossing zijn. Bijvoorbeeld om iets uit te leggen of als ondersteuning van je lobbyactiviteiten. Voorbeelden:

BGN-leden fungeren als influencer.

Personeel werven

Valt misschien niet helemaal onder B2B, maar ook voor personeelswervingscampagnes kunnen influencers ingezet worden.

  • Mbo Rijnland zet een van hun docenten in om te laten zien hoe het werk op een mbo-school gecombineerd kan worden met werken in de zorg.
  • Voor ons eigen employer brand hebben we Janneke (2.500+ volgers), die geregeld live gaat op TikTok tijdens haar werk bij Vrhl.

Ook wij maken trouwens regelmatig gebruik van micro-influencers. Check voor een voorbeeld deze case. Hulp nodig? Mail hallo@vrhl.nl