Instagram of Snapchat voor jouw bedrijf?
Instagram of Snapchat voor jouw bedrijf?
Het verschil tussen Instagram en Snapchat was voorheen prima te overzien: met Instagram deelde je bewerkte foto’s met vrienden, die je vervolgens terug kon vinden op je profielpagina. Op Snapchat daarentegen plaats je foto’s die na 24 uur weer verdwijnen. Sinds Instagram haar Stories-functie introduceerde, is het verschil tussen beide social media echter niet meer zo overzichtelijk. Instagram Stories werkt namelijk in grote lijnen hetzelfde als Snapchat. Waar kies je dan voor, als je je bedrijf onder de aandacht wil brengen? Wij verdiepten ons in de verschillen, want jazeker, die bestaan nog steeds!
De magie van Snapchat
Snapchat is ontzettend populair bij jongeren tussen de 15 en 25 jaar: ze houden hun vrienden continu op de hoogte van hun dagelijkse bezigheden. Het geheim is waarschijnlijk de laagdrempeligheid van het medium. Want als je foto toch weer binnen 24 uur verdwijnt, hoef je er heus niet op je allerbest uit te zien. Daardoor plaatsen gebruikers berichten snel en impulsief: ze maken razendsnel een foto en denken er niet te lang over na voordat ze die posten. Gebruikers zijn als de dood dat ze gebeurtenissen van hun vrienden missen en openen de app gemiddeld 18 keer per dag. Niet verkeerd als ze dan jouw bedrijf tegen het lijf lopen…
Adverteren op Snapchat
Dat kan op verschillende manieren. Zo kun je ‘Snap Ads’ inzetten om je bedrijf te promoten. Gebruikers krijgen jouw ‘Snap’ te zien, bijvoorbeeld tussen twee verhalen van hun vrienden door. Door één keer te swipen, wordt de kijker naar je website geleid, kan hij een korte video van je bedrijf bekijken of kan hij je app installeren. Je kunt er ook voor kiezen om ‘Lenzen’ in te zetten. Als de Snapchat-gebruiker jouw lens gebruikt, ziet hij zichzelf in combinatie met een voorwerp wat met jouw product te maken heeft. Zo gebruikte Michael Kors een lens waarbij de gebruiker een zonnebril op zijn neus krijgt. En Red Bull laat je een blikje energiedrank drinken via Snapchat. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Tot slot kun je een ‘Geofilter’ van je bedrijf toevoegen. Wanneer de gebruiker in de buurt van jouw bedrijf is en jouw filter gebruikt bij het maken van een foto, ziet hij jouw geanimeerde beeld in zijn foto verschijnen. Stel dat je een cocktailbar hebt, dan zou je als geofilter een getekende cocktail kunnen gebruiken met de naam van je cocktailbar. Of ga voor een leuk lijstje om de foto heen, zoals Phil’s Donuts deed in onderstaand voorbeeld. Hoe creatiever en gekker het filter, hoe beter. Snapchat-gebruikers vinden het fantastisch om filterfoto’s met hun vrienden te delen!
Rivaal Instagram Stories
In augustus 2016 introduceerde Instagram de Stories-functie. Naast dat je foto’s en video’s kunt bewerken met filters, contrastopties en andere mogelijkheden, kun je nu ook verhalen op Instagram plaatsen die – net zoals bij Snapchat – na 24 uur weer verdwijnen. De verschillen in gebruik zijn nihil: je kunt ‘stickers’ en teksten toevoegen en een compleet verhaal maken door verschillende foto’s achter elkaar te plaatsen.
Maar de Stories-functie zorgt er niet voor dat Instagram en Snapchat ineens hetzelfde zijn. Instagram biedt nog steeds de mogelijkheid om beelden te bewerken en heeft daardoor nog altijd het ‘picture perfect’ imago. Gebruikers doen er (buiten de Stories-functie) meer hun best om er goed uit te zien, door weloverwogen poses en camouflerende filters te gebruiken. De doelgroep is gemiddeld iets ouder dan die van Snapchat. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Snapchat moet het doen met de helft daarvan.
Ook bedrijven gebruiken Instagram Stories om hun producten er mooi uit te laten zien. Zo laat Lidl een lekkere salade zien met de vraag of je zin hebt in een frisse salade. Klik je naar de volgende foto’s, dan krijg je een stappenplan te zien voor het maken van een simpel recept. Uiteraard met de producten van Lidl.
Adverteren op Instagram
Op Instagram kun je net als bij Snapchat een beeldvullende foto of video plaatsen tussen de verhalen van de mensen die ze volgen. Deze vorm van adverteren op Instagram is dus vergelijkbaar met de Snap Ads van Snapchat. Video’s mogen maximaal vijftien seconden lang zijn. Daarnaast – en dit is meteen het advertentieverschil met Snapchat – is het mogelijk om afbeeldingen en video’s in het berichtenoverzicht van gebruikers te laten verschijnen. Je beeld komt nu tussen de (met filters bewerkte) foto’s van hun vrienden te staan. Hierbij kun je ook kiezen voor meerdere foto’s of een video. Dit biedt de gelegenheid om mooie beelden te laten zien van een hoge kwaliteit. Instagram is daarmee hét medium om je doelgroep te verleiden.
Instagram of Snapchat voor mijn bedrijf?
Wil je een jonge doelgroep op een speelse manier bereiken? Dan kun je waarschijnlijk het beste de advertentiemogelijkheden van Snapchat inzetten. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is de perfecte manier om het hart van tieners en begintwintigers te veroveren. Zij zijn geïnteresseerd in korte en snelle informatie met visuele elementen. Ook Instagram Stories bevat dit element, maar heeft daarnaast mogelijkheden om je product langer onder de aandacht te brengen. De doelgroep van Instagram is bovendien iets ouder. Wil je twintigers en dertigers verleiden? En heeft je product of dienst een serieuzer karakter? Dan is Instagram waarschijnlijk jouw medium!
Hulp nodig?
Natuurlijk is het niet helemaal zo zwart-wit en is het soms moeilijk om de juiste keuze te maken voor Instagram of Snapchat. Bel ons, we denken graag met je mee: 0172 47 77 33.