Personeelswerving: zo pak je dat aan
Personeelswerving: zo pak je dat aan
Veel bedrijven hebben met personeelstekort te maken. En dat is te merken aan organisaties die stuk voor stuk nieuw personeel werven. Hoe zorg je in al het personeelswervingsgeweld dat werkzoekenden voor JOU willen werken?
Liever meteen aan de slag met een personeelswervingscampagne? Bekijk onze pagina over personeelswerving.
Zorg voor een goed employer brand
Een goed employer brand, of werkgeversmerk, is de basis voor je personeelswerving. Hoe mooi zou het zijn als jouw publiek droomt van een baan bij jou? Daar is een goede basis voor nodig met goede secundaire arbeidsvoorwaarden en een omgeving waarin de huidige medewerkers tevreden zijn. Als zij goede verhalen over jou als werkgever vertellen, ben jij al een heel eind op weg als je nieuw personeel wilt werven. Slim om die verhalen middels storytelling te vertellen en te verspreiden, zoals we deden voor Marente. In interviews en vlogs vertelden echte medewerkers waarom Marente volgens hen Beste Werkgever is.
Een gave campagne helpt bij employer branding, zoals Heineken dat deed met Go Places, waarin het biermerk je op een creatieve manier door een virtueel sollicitatiegesprek leidt. Voor Schouten Energy bedachten wij een personeelswervingscampagne met zelfspot: ‘We bieden je geen bedrijfsyoga of havermelkcappuccino’s, maar wel gewoon een leuke baan’. En wat dacht je van de bekende ‘Je moet het maar kunnen’-reclames van Defensie. Militairen worden hier gepositioneerd als helden. “Er blijven altijd mensen nodig, die opkomen voor andere mensen”, zie je in de video verschijnen. Zo’n ‘mens’ wil de doelgroep zijn; zij wil bij Defensie horen.
Weet wie je zoekt
Als je weet wie je zoekt, weet je ook hoe je hem of haar moet benaderen. Je hebt natuurlijk een vacature openstaan met daarin functie-eisen. Maar denk iets verder en vraag je af hoe de persoonlijkheid van jouw ideale kandidaat eruitziet. Waar haalt hij bijvoorbeeld informatie vandaan? Welke informatie vindt hij interessant? Hoe wil hij aangesproken worden? En is hij te verleiden met doorgroei- en opleidingsmogelijkheden, vindt hij een auto van de zaak belangrijker of wil hij gewoon flexibele werktijden?
Sluit je boodschap daarop aan
Gebruik de tone-of-voice die je ideale medewerker prettig vindt en begrijpt. Wil hij met ‘u’ of ‘je’ aangesproken worden? Begrijpt hij jargon of kun je beter jip-en-janneketaal gebruiken? En is hij gevoelig voor mooie foto’s of is hij meer tekst georiënteerd? Gebruik USP’s waar je publiek warm voor loopt. Voor de personeelswervingscampagne die wij voor Jungheinrich opzetten, wist de klant te vertellen dat technici (hun doelgroep) enthousiast worden van een gratis T-shirt, dus ontwierpen we die. Maar communiceer ook de mooiste secundaire arbeidsvoorwaarden. En laat toekomstige collega’s vertellen over hun baan, bijvoorbeeld in een video.
Bedenk een ludiek concept
Extra leuk is het als je de vacature ophangt aan een leuk concept. Wij bedachten voor Van der Werff bijvoorbeeld een concept rondom het voetbalthema; dat sluit perfect aan op de belevingswereld van de vakmannen die Van der Werff wilde aantrekken. Een ander inspirerend voorbeeld is de wervingscampagne van Nedap, waarbij op Lowlands ‘technisch talent met festivalervaring’ werd gevraagd om te solliciteren. Geïnteresseerden konden tussen de optredens door een sollicitatiegesprek voeren!
Vind je publiek
De ideale kandidaat van Nedap was blijkbaar te vinden op festivals. Maar waar is jouw ideale kandidaat te vinden? Om weer op Jungheinrich terug te komen; van huidige monteurs van de heftruckfabrikant wisten we dat zij tijdens hun werkzaamheden regelmatig andere monteurs tegenkomen. Daarom gaven we de monteurs van Jungheinrich flyers mee die zij mee konden geven aan potentiële collega’s. Het is überhaupt geen gek idee om je huidige medewerkers te vragen of zij hun netwerk aan willen spreken. Wellicht zitten zij nog in een interessante alumni-groep of (als je je richt op een jongere doelgroep of als je stagiaires zoekt) hebben zij nog contact met hun oude universiteit of hogeschool.
Gebruik ook de socialmediakanalen die je doelgroep gebruikt. LinkedIn heeft veel (betaalde) vacaturemogelijkheden en is vooral interessant als je zoekt naar de invulling van commerciële of leidinggevende functies, dus als je zoekt naar marketeers, salesmedewerkers of managers. Ook Facebook biedt mogelijkheden voor het plaatsen van vacatures. Denk ook na over andere media die je doelgroep gebruikt. Adverteer bijvoorbeeld op de radio (vooral interessant als je je richt op een groep die hele dagen op de bouwplaats staat), in een podcast of in een vakblad.
Maak solliciteren makkelijk
Zorg dat de drempel om te solliciteren laag is. Solliciteren met één klik op de knop, zeg maar. Bij LinkedIn bestaat die mogelijkheid letterlijk. Je plaatst een vacature en kiest voor ‘Let applicants apply with their LinkedIn profile and notify me by email’. Op het moment dat iemand op de solliciteerknop geklikt heeft, krijg je een e-mail binnen met het LinkedIn-profiel van de kandidaat. Sommige recruiters ervaren dit als té laagdrempelig, omdat de kandidaat geen motivatie(brief) meestuurt.
Dan is het alternatief op LinkedIn om kandidaten naar een externe website te leiden met daarop je vacature. De drempel ligt dan iets hoger; je krijgt waarschijnlijk minder sollicitaties binnen, maar degene díe je binnenkrijgt zijn mogelijk wel meer gekwalificeerd voor de functie, omdat ze meer moeite hebben gedaan.
Het is altijd aan te raden met een aparte landingspagina te werken voor je vacature. Zorg dat die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, zodat je vacature ook via Google goed vindbaar is. Zorg dat ook daar de drempel laag is. Een sollicitatieformulier is altijd een aanrader.
Een doelgroep die graag mobiel werkt, maak je het makkelijker door een WhatsApp-nummer aan te maken waarnaar kandidaten vragen kunnen sturen. Zorg ook dat je één contactpersoon aanstelt die vragen (snel!) beantwoordt.
Personeel werven is maatwerk
Jouw droomkandidaat is anders dan die van je concurrent. En zelfs binnen je bedrijf zijn nieuwe medewerkers op verschillende manieren benaderbaar, omdat je mensen voor verschillende functies – en dus met andere achtergronden en voorkeuren – zoekt. Daarom is personeelswerving altijd maatwerk. Wij denken graag mee over een effectieve personeelswervingscampagne en natuurlijk ook bij de uitvoering. Bel ons voor een goed idee: 0172-477733.