Waarom je social influencers moet inzetten in je marketing
Waarom je social influencers moet inzetten in je marketing
Een bekende YouTuber die met Corendon op vakantie naar Turkije gaat. Een Instagrammer die haar nieuwe bank van een hip interieurmerk laat zien. Of een Snapchatter die uit eten gaat bij een nieuw sushirestaurant in Amsterdam. Je kunt er niet meer omheen: bedrijven zetten social influencers massaal in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. En geef ze eens ongelijk, de resultaten zijn groots. Zo groot dat er zelfs sprake is van influencer marketing. Hoe werkt het? En hoe kun je influencers voor jouw bedrijf inzetten?
1. Wat is een social influencer?
Een social influencer is een persoon met heel veel volgers op social media. Door dit grote bereik is hij of zij in staat is om een specifieke doelgroep te bereiken, overtuigen en activeren. Social influencers bevinden zich onder andere op Instagram, YouTube, Snapchat, Facebook, TikTok, Twitter en blogs.
Succesvol YouTube-kanaal
Wie het in Nederland bijvoorbeeld echt goed doen zijn de jongens van StukTV. Giel, Thomas en Stefan maken video’s met uitdagende en grappige opdrachten en zetten die op YouTube. Met elke zaterdag om 17.00 uur een nieuwe video weten hun meer dan 2,6 miljoen volgers precies wanneer zij een nieuwe video kunnen verwachten.
Succesvol Instagram-account
Een voorbeeld van een Nederlander die het wereldwijd goed doet is Negin Mirsalehi. Als je haar Instagram-account met 7 miljoen volgers bekijkt, lijkt ze op het eerste gezicht een gewone, jonge vrouw die van mode, beauty, reizen en lekker eten houdt. Slim, zo kunnen volgers zich makkelijk identificeren. Maar daarnaast is ze een onderneemster in hart en nieren. Wat je niet direct ziet is dat zij en haar vriend achter de schermen een compleet bedrijf runnen en dagelijks een lekker zakcentje verdienen met het posten van foto’s en video’s. (Lees: duizenden euro’s voor het plaatsen van een foto, bijvoorbeeld voor een bekend merk of evenement.)
2. Hoe werkt influencer marketing?
Een social influencer post een video, foto, blog of tweet waarin een bepaald product of dienst naar voren komt. Meestal niet op een opvallende manier, maar op zo’n manier dat je écht denkt dat hij/zij zelf onder de indruk is van dit product. Er moet wel bij staan dat de foto of video gesponsord is, maar dit kan ook heel onopvallend met #spon of #ad onderaan de post. Met één mooie originele foto of een product placement van 10 seconde in een vlog van 5 minuten kun je al profiteren van de bekendheid van een vlogger. Op deze manier kunnen conversies behoorlijk toenemen en minstens zo belangrijk: het vertrouwen in je merk wordt groter. Mensen zien dat de influencers blij zijn met de producten of diensten en willen het ook. Zo bleek uit onderzoek van Flying Point dat 20% van de vrouwen overweegt om dezelfde producten te kopen die influencers dragen of hebben en dat 68% van de social media gebruikers gelooft wat influencers online zeggen.
HEMA
HEMA speelt hier slim op in. Zij vroegen social influencer Joy (met 560.000 volgers op YouTube) om een schoollijn te ontwerpen en deze aan haar kijkers te laten zien. Meerdere jaren op rij mocht de YouTuber dit ook al doen, dus je kunt wel raden wat de resultaten van de verkoop waren.
Segway
Ook Segway besloot een influencer in te zetten. Rapper en acteur Jerry Purpdrank (met 3,1 miljoen volgers) postte op Instagram een toffe video met een Segway. Hoeveel segways het bedrijf naar aanleiding van de video heeft verkocht, is helaas niet bekend, maar de video kreeg meer dan 100.000 likes en meer dan 2.500 reacties.
3. Goedkope manier van adverteren
Kosten voor offline advertenties kunnen best hoog oplopen en zijn niet goed meetbaar. Bij influencers kunnen de kosten lager liggen, zie je direct resultaat en is je bereik beter te meten. Afhankelijk van de influencer die je inschakelt ben je voor een grote campagne gemiddeld zo’n € 5.000 tot € 2,5 ton kwijt. Vanzelfsprekend mag je aan minder grote influencers minder betalen. Bijkomend voordeel is dat influencers vaak hun eigen content maken. Ze verzorgen zelf de styling of montage van video’s en foto’s die ze maken. Het enige wat jij moet doen, is de juiste producten leveren en zorgen voor een passende vergoeding. Het nadeel hiervan is wel dat je zelf minder controle hebt over wat er wordt gepost, tenzij je aangeeft van tevoren akkoord te willen geven.
Center Parcs
Zo nodigde Center Parcs Enzo Knol, één van Nederlands populairste vloggers met 2,7 miljoen volgers, en zijn broer uit om een nachtje te komen slapen. In ruil voor een video op zijn YouTube-kanaal natuurlijk. Judith Franse van Center Parcs vertelt: “We hebben door de ogen van Enzo Knol laten zien wat je allemaal bij ons kunt doen, van de hang-outs tot en met de zipwire, maar ook de cottages en het zwembad. Vooraf gaven tieners ons het rapportcijfer 6,1. Na afloop was dat een 7,3. Een forse verbetering.”
4. Micro- of mega-influencers inzetten?
Je kunt op alle social media kanalen zien hoeveel volgers iemand heeft, maar vanaf wanneer tel je echt mee? Voor veel bedrijven worden social influencers pas écht interessant bij 500.000 volgers. Hoewel het slim lijkt om voor de allergrootste en meest populaire influencers te gaan, is dat niet altijd het geval. Zij zijn vaak lastig te bereiken en vragen veel geld voor een post. Soms werkt het beter om voor een campagne 5 micro-influencers in te zetten, dan je tijd en geld aan een mega-influencer te besteden. Behalve het aantal volgers, is de betrokkenheid van volgers minstens zo belangrijk. Alleen volgers die daadwerkelijk liken en reageren zijn betrokken bij een account. Micro-influencers richten zich op een niche en hebben doorgaans een betere relatie met hun volgers dan macro-influencers. Een perfect alternatief dus als je geen geld hebt voor een Anna Nooshin, Koen Kardashian of Ruba Zai.
Hou er wel rekening mee dat sommige influencers hun volgers gekocht hebben en dus niet zo populair zijn als ze lijken. Om echte influencers van neppe influencers te onderscheiden is het belangrijk om naar het aantal likes en reacties op posts/foto’s/video’s te kijken.
5. Voor welke bedrijven zijn social influencers interessant?
Voor alle bedrijven, áls je maar een passende influencer vindt. Op het juiste kanaal. Bedenk goed wie jouw doelgroep is en waar ze zich bevinden. Iedereen is anno 2023 wel lid van één sociaal medium. Maar 50 plussers vind je bijvoorbeeld niet zo snel op Snapchat, tieners wel. Daarentegen leent Facebook zich beter voor ouderen en vind je op Instagram gebruikers met diverse leeftijden.
6. Landelijk versus lokaal
Is jouw bedrijf of product alleen interessant voor lokaal publiek? Dan is het niet interessant om daar een landelijke social influencer voor in te zetten, tenzij je in één van de grote steden bent gevestigd, zoals Amsterdam, Utrecht, Leiden enzovoorts. In een stad buiten de randstad of een dorp in Nederland kun je beter op zoek naar bekende mensen in jouw omgeving. Is er misschien een horecaondernemer met veel volgers? De baas van de sportschool? Een dorpsvriend? Of is er toevallig een landelijke social influencer die uit jouw gemeente komt? Probeer een van hen dan eens te benaderen.
7. Meten van influencer marketing
Als er eenmaal een campagne, foto of video met een influencer online staat, wil je natuurlijk wel weten of het gewenste effect wordt bereikt. Social media kanalen stellen steeds meer gegevens beschikbaar die inzicht geven in het effect van influencer marketing. Als je alles op de juiste manier instelt, kun je statistieken als websitebezoeken, conversies, retweets, shares enzovoorts dus gewoon inzien.
8. Een passende social influencer voor jouw bedrijf
Het inzetten van social influencers kan jouw bedrijf of product hoe dan ook extra bekendheid, vertrouwen en/of conversie geven. Wil jij hulp bij het bedenken van een goede campagne, het vinden van influencers of inzetten van influencers marketing? Wij helpen je graag!