Je gaat allerlei middelen optuigen om je publiek te bereiken. Hoe weet je dan zeker dat je goed zit? Door van tevoren goed in kaart te brengen wie jouw publiek eigenlijk is, welke vragen spelen en hoe de belevingswereld er verder uitziet. Zodat je iedere potentiële klant op maat kunt helpen, om van hem of haar uiteindelijk een échte klant te maken. Een customer journey helpt daarbij.
Fases
We vullen heus niet schools allerlei marketingmodellen in om te achterhalen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Maar we vinden het wél heel belangrijk om te achterhalen welke stadia jouw publiek doorloopt voordat hij overgaat tot een aankoop. Een persoon die op zoek is naar de oplossing van zijn probleem en nog niet weet welke mogelijkheden er zijn, benader je immers heel anders dan iemand die al allerlei mogelijkheden tegenover elkaar heeft afgewogen.
Media kiezen
Iedere fase in de customer journey vraagt om andere content en om verschillende contentvormen, bijvoorbeeld blogs, vlogs, infographics en animaties. We vragen ons af hoe we die content het beste bij het publiek kunnen krijgen, of we daar (contact)gegevens voor nodig hebben en zo ja, hoe we aan daar aan komen. Bijvoorbeeld door onder een blog een formulier te plaatsen waarmee een (potentiële) klant een handig boekje kan opvragen en waarmee jij adresgegevens verzamelt. Natuurlijk houden we rekening met de AVG-richtlijnen.
Content maken
En dan gaan we aan de slag! We maken mooie video’s, handige whitepapers, heldere infographics en opvallende direct mailings die we op het juiste moment inzetten en jouw doelgroep stap voor stap richting de aankoop leiden. En ook daarna is wat ons betreft de customer journey niet klaar. We sturen nog eens een bedankje of bieden producten of diensten aan die de klant nog meer kan gebruiken. Zodat hij zijn positieve ervaringen met jouw organisatie doorvertelt of nog een aankoop doet…
Visuele customer journey
Een customer journey vormt de basis van je contentmarketing, waar je steeds weer op terug kunt grijpen. Handig als je dat visueel in beeld hebt. Daarom maken wij – naast een uitgebreid strategiedocument – een visuele customer journey die je bijvoorbeeld aan de muur kunt hangen. Zo kunnen ook je collega’s makkelijk en op een laagdrempelige manier met jullie content aan de slag!