De verborgen verhalen achter logo’s
De verborgen verhalen achter logo’s
Een eerste indruk is goud waard, dat geldt ook voor bedrijven. Voor hen begint dit al bij het logo. Deze kom je overal tegen; op de bank als je tv kijkt of op de fiets. Het doel van een logo is dat deze opvalt en de aandacht trekt. Sommige bedrijven doen dit door een verborgen boodschap toe te voegen aan het logo. Wanneer deze wordt ontdekt door de consument, zorgt dit voor een tevreden gevoel en – belangrijker nog – zal het logo niet meer worden vergeten. Wij hebben de meest bekende of opvallende voor je verzameld.
Tour de France
Deze is gelijk erg duidelijk, maar daardoor niet minder sterk. Naast een creatief logo met hele sierlijke letters, zit er iets in verborgen. Is het je wel eens opgevallen dat er een wielrenner zit in het woord ‘tour’? De letter R staat iets gekanteld, waardoor het lijkt alsof de fietser op zijn pedalen staat om vaart te maken. Daarbij staat het gele voorwiel gelijk aan de gele trui die de winnaar ontvangt.
Unilever
Nog zo’n sterk logo komt van een Nederlands bedrijf; Unilever. Zij produceert een groot aantal producten, en dat zie je terug in het logo. Het is opgebouwd uit de verschillende producten die zij maken. Ieder symbool heeft daardoor een eigen betekenis.
Gillette
Een minder opvallende, maar daardoor niet minder sterk, is het logo van Gillette. Als je goed kijkt, zie je dat er bij de G en de I een stukje is afgesneden. Dit is om te laten zien dat de mesjes goed scherp zijn. Scherp van ze. 😉
Apple
Er zit een verhaal achter het logo van Apple. Oorspronkelijk was het een tekening van een appelboom, waar Isaac Newton een boek zat te lezen. Steve Jobs vond dit te ingewikkeld en wilde liever een simpel logo. Zie daar, van appelboom naar het wereldberoemde appeltje. Ook is er een bijbels betekenis: in het verhaal van Adam en Eva is de appel de vrucht aan de boom van kennis. Het hapje uit de appel (‘bite’ in het engels) is een verwijzing naar ‘bytes’, wat een welbekende term is in de computerwereld.
Toblerone
In het logo van deze heerlijke chocolade zitten meerdere verborgen boodschappen. Het logo bestaat uit een berg: de Matterhorn, een van de bekendste bergen ter wereld. Maar dan komt het opmerkelijkste; in de berg staat een dansende beer. Wel eens opgevallen? Toblerone is bedacht in Bern (deze letters trouwens ook zitten verborgen in Toblerone). Het symbool van deze Zwitserse stad is een beer.
Toyota
In het wereldbekende logo van Toyota zit ook een dubbele verborgen betekenis. Het is opgebouwd uit drie rondjes. De twee loodrechte ovalen in het grotere ovaal staan voor het hart van de klant en het hart van Toyota. Ze overlappen elkaar om de relatie en het vertrouwen in elkaar weer te geven. Het buitenste ovaal staat voor de wereld die hen omarmt. Daarbij kan je met alle onderdelen uit dit logo de letters van ‘Toyota’ halen, maar dit is een leuk toeval.
Formule 1
Het oude logo van de F1 was briljant bedacht. Als je kijkt naar de ruimte tussen de letter F en de rode strepen, zie je duidelijk het nummer 1. Een hele creatieve manier van gebruik maken van de witruimte. Daarbij zijn de rode strepen van het logo bedoeld als een grafische weergave van de snelheid van de auto’s.
Coolblue
De slogan van dit snelgroeiende bedrijf is ‘Alles voor een glimlach’, en daar doen ze veel voor. De service, de producten, hun social media en de online klantenservice; Coolblue heeft bij iedereen wel eens een glimlach tevoorschijn getoverd. Dit hebben ze letterlijk verwerkt in het logo, de twee O’s en de U vormen namelijk samen een lachend gezicht.
Beats by Dre
Het logo van Beats by Dre lijkt simpel; een witte cirkel met de ‘b’ van Beats erin. Maar er zit meer achter. De witte cirkel is een mensen hoofd, de ‘b’ moet een koptelefoon voorstellen. Dit kan je vanaf nu niet meer anders zien.
Kroontjes
Een kroon in het logo heeft ook een bijzonder verhaal. Een kroon is een herkenbaar teken van macht en waardigheid, een sterk symbool. Er zijn veel Nederlandse bedrijven met zo’n kroon in hun logo, zonder een directe link aan ‘kroon’ of ‘koning’. Denk bijv. aan Ahold, KLM of KPN. Maar wat betekent het dan?
Het kroontje in een logo is een onderscheiding die kan worden gegeven aan verenigingen, stichtingen of grote ondernemingen. Het symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning tegenover de ontvanger. Het kroontje moet je dus verdienen! Wist jij dit?
Wil jij hulp met het ontwerpen van jouw logo? Neem dan snel contact op met ons!