On Hold
On Hold
Zorg dat je ook in barre tijden zichtbaar bent
On hold. De wereld heeft ons letterlijk stilgezet. Scholen dicht, winkels dicht, horeca dicht, luchtruim dicht. Sportevents, festivals, congressen, allemaal verboden. Theaters leeg, schouwburgen leeg, kantoren leeg, straten leeg. We moeten thuisblijven, echt iedereen. Om te voorkomen dat nog meer mensen aan dat vreselijke virus overlijden. Door die verplichte stilte staat veel ondernemers intussen het water aan de lippen. Zzp’ers klampen zich vast aan stukjes drijfhout. Grotere bedrijven zien hun winsten verdampen. Maar, als je hier als bedrijf goed op inspeelt, als je er nu voor je publiek bent, kan daar nog wel eens iets heel moois uit ontstaan.
Het verkeerde voorbeeld
Tijdens de eerste coronaweken deden adverteerders alsof er niks aan de hand was. Ze bleven kwistig rondstrooien met jolige commerciële boodschappen. Met stapelkortingen en vakantiefeestende mensen. Daarmee gaven bedrijven niet echt het goede voorbeeld, en dat op een moment dat er meer mensen dan ooit naar de televisie keken.
Initiatieven die een hart onder de riem steken
En dan al die hamsteraars die ongebreideld in en uit supermarkten mochten rijden, met karretjesvrachten blikgroenten, deegwaren, diepvriesmaaltijden en toiletrollen, die irriteerden. Mensen die overdag werkten om ons land draaiende en virusvrij te houden, mensen met kleine portemonnees, ouderen en mensen die slecht ter been zijn, ze troffen al snel lege schappen. En ja, dan krijg je als supermarkt veel bijval als je – zoals Jumbo – in een ziekenhuis een pop-up store opent voor verplegend personeel. Dat zorgt voor sympathie.
Andere bedrijven en organisaties volgden met acties en filmpjes. Samen met de Economic Development Board Alphen aan den Rijn (EDBA) en nog enkele lokale partijen maakten wij een film voor AlphenLinkt. Ook straalde onze PTT-Toren tot 6 april elke avond in hartjesrood. Om mensen in de zorg rondom onze eigen Berliner Fernsehturm te laten zien dat we aan hun denken. We koppelden Junis Kinderopvang aan AlphenMarketing en maakten binnen een dag de gezamenlijke actie #AlphenKleurt om ouderen een steuntje in de rug te geven. Wat heb jij de afgelopen weken gedaan?
Luister en zorg voor verbinding
Het coronavirus blijkt hardnekkiger dan menigeen dacht. Als bedrijf moet je nu toch echt aan de slag. Niet op de manier zoals je dat had gepland. 1 april, Pasen, lente, EK, Koningsdag, Olympische Spelen, Zomerspektakel aan het Meer, het kan allemaal in de vriezer. Logisch: wij gaan onze klanten nu ook niet warm maken voor een pr-stunt of street guerrilla. Wij gaan ook geen nieuwsbrief versturen met tien communicatietips voor je voorjaarsevent. Ook wij moeten onze communicatiestrategie aanpassen.
Bekijk je marketingstrategie, merkbelofte en bedrijfsdoelstellingen dus opnieuw. Hoe kun jij vanuit je merkwaarden je klanten helpen? Wat hebben ze van je nodig? Wat verwachten ze van je? Hoe kun je hun leven veraangenamen of in ieder geval verzachten? Luister naar hen, zorg voor verbinding. Zorg dat jij er ook voor je klanten en fans bent in barre tijden.
“Als je besluit je marketingcommunicatie stil te leggen, maakt dat de herstart een behoorlijk stukje pittiger.”
Gouden oplossingen
Een kledingmerk verstuurt een mail met office at home kleding. Musea en makelaarskantoren, zoals Van Brussel, openen deuren voor virtuele rondleidingen en bezichtigingen. Een interieuradviseur voor woningen en kantoren inspireert fans hoe ze in hun woning een smakelijk thuiskantoor kunnen inrichten en hoe ze meer ademruimte voor het hele gezin kunnen creëren.
Sportscholen, zoals Orange Wellness, ontwikkelen videotrainingen voor thuis. Hotels openen hun deuren voor patiënten besmet met het coronavirus. Muzikanten geven concerten vanuit hun studio. Ambachtelijke bakkers verenigen zich om aan te geven dat ze doorbakken. Nieuw in Nederland: de asperge en aardbeien drive-in. Niet met fastfood, maar met kakelvers kant-en-klaar lekkers, rechtstreeks van de kweker. Wachttijd: twee uur.
Pijplijn voor na de crisis
In tijden van crisis gaat de kaasschaaf als eerste over activiteiten die geen directe bijdrage leveren aan conversie. Maar als merk kun je niet weken zwijgen om er na de crisis ineens weer gewoon voor je publiek te zijn.
De impact van corona is nu al enorm. Maar die maak je nog groter als je straks een enorme inhaalslag moet maken. Als je besluit je marketingcommunicatie stil te leggen, maakt dat de heropstart – over enkele weken, maanden, wie zal het zeggen – een behoorlijk stukje pittiger. Hoe gaan ze jou straks weer vinden? Werk nu alvast aan je pijplijn voor na de crisis, zoals Sebastian die een handgeschreven kaart stuurde naar al zijn klanten. Toon je thoughtleadership. Sterke merken laten juist in crisistijd zien waarvoor ze staan.
“Sterke merken laten juist in crisistijd zien waar ze voor staan.“
Dit is het moment om te tonen wat je echt belangrijk vindt. En dat is nu vooral je publiek. Uitzetten dus je verkoopmodus en druk op je empathieknop. Toon liefde en begrip. Omarm je klanten. Luister naar ze, praat met ze. Bied hulp. Inspireer en informeer. Investeer in je merkverhaal, in je contentstrategie. Voor nu, en straks. Als je weer met al die andere mensen met een coronaatje op het terras durft te zitten.
Jan Verheul