Boer en Zuivel: al 3 jaar een crossmediale succesformule
Boer en Zuivel: al 3 jaar een crossmediale succesformule
Alweer drie jaar maken we het vakblad voor boeren die zelf hun melk verwerken tot zuivelproducten. Boer en Zuivel is voor deze ‘boerderijzuivelbereiders’ inmiddels hét medium geworden dat zij raadplegen om op de hoogte te zijn van de laatste (technische) vakinformatie. En om geïnspireerd te raken op het gebied van productinnovatie en ondernemen.
De vraag.
Het magazine is onderdeel van een uitgebreide, crossmediale formule waarmee we niet alleen de boerderijzuivelbereiders, maar ook hun (potentiële) klanten bereiken. Dat de content leden van de Bond van Boerderijzuivelbereiders (BBZ) met elkaar verbindt, is goed te merken aan het enthousiasme als we weer een BBZ-lid vragen om deel te nemen aan een interview. Die binding met en tussen leden was een belangrijk doel dat de BBZ bij aanvang had.
De oorspronkelijke vraag kregen wij ruim drie jaar geleden, toen de BBZ nog hun oude vakblad uitgaf. Er was behoefte aan een vakblad waarvan de uitstraling beter aansluit bij de jonge generatie boerderijzuivelbereiders en waarvan content ook digitaal ingezet kon worden. Randvoorwaarde was dat het magazine nog steeds aansprekend is voor de oudere generatie die de digitale weg wat lastiger weet te vinden.
Het antwoord.
We gingen aan de slag met een redactionele formule voor het vakblad en bedachten de nieuwe naam Boer en Zuivel. Rubrieken uit het magazine, vertaalden we ook naar een online variant. Zo is ‘Land van Boer en Zuivel’ een rubriek in het magazine waar een BBZ-lid vertelt over zijn onderneming, die ook een videovariant voor consumenten kent. De ondernemer die we interviewen en fotograferen voor het magazine, filmen we ook meteen. Zo slaan we twee vliegen in één klap en kunnen we op een relatief kosteneffectieve manier twee soorten hoogwaardige content maken, voor verschillende doelgroepen. De content wordt volgens de middelenstrategie uit de redactionele formule verspreid.
Het resultaat.
Als je een plak kaas of bakje yoghurt eet realiseer je het je waarschijnlijk niet, maar het maken van deze producten vraagt om een bijzonder ambacht dat ook nog eens gepaard gaat met steeds strengere regels. Dat maakt dat de content die wij daarover maken ontzettend goed gelezen en bekeken wordt. Aan de reacties merken we dat BBZ-leden het magazine van voor tot achter lezen. En als we een ondernemer vragen of hij meewerkt aan Boer en Zuivel, reageert die eigenlijk altijd enthousiast en weet-ie meestal ook nog te vertellen welke collega de vorige editie sierde. Dankbaar werk dus!
Nog wat leuke feiten op een rij:
- De e-mailnieuwsbrieven van de BBZ hebben een CTR van gemiddeld 20%. Dat is hoog; volgens de benchmark van Spotler ligt die in de land- en tuinbouwsector op gemiddeld 12,33% (en dat is al hoog).
- Op de consumentenwebsite (boerderijzuivel.nl) worden de recepten het vaakst bekeken. Het meest populaire recept van dit jaar is het recept voor deze oudeboerenkaasbroodjes. Best bijzonder, want dat is een van de nieuwste recepten en staat dus het kortst op de website.
- De video’s van ‘Land van Boer en Zuivel’ worden gemaakt door ons brandedcontentplatform Enjoy Holland (hier vertelt onze Fleur meer over Enjoy Holland) en worden per aflevering gemiddeld meer dan 10.000 keer bekeken!