Collectieve opening graskaasseizoen met landelijke campagne

Collectieve opening graskaasseizoen met landelijke campagne

Er is weer graskaas! Dit jaar slaan boeren, kaashandelaren en producenten de handen ineen om daar extra veel ruchtbaarheid aan te geven. En het gelukkige bureau dat alle uitingen mag verzorgen? Dat zijn wij!

De vraag.

Graskaas is de Hollandse Nieuwe onder de kazen; een seizoensproduct met unieke smaak, dat maar een beperkte periode in het jaar verkrijgbaar is. De kaas wordt gemaakt van de melk van koeien die na de winter weer naar buiten gaan. In mei en juni is de kaas verkrijgbaar en daar communiceerden kaasverkopers tot voor kort op eigen houtje over, met eigen acties en eigen uitingen.

Tot nu! Want dit jaar besloten ze om de handen ineen te slaan en het graskaasseizoen gezamenlijk te openen met een landelijke campagne. De aftrap stond al gepland, op 13 mei tijdens de jaarlijkse Graskaasdag in Woerden. De vraag aan ons: hoe maken we daar zoveel mogelijk kaasliefhebbers ‘lekker’ mee?

Het antwoord.

De kracht zit hem in de herhaling en dus is eenheid het kernwoord. Hoe meer boeren, producenten en handelaren op een eenduidige manier over graskaas communiceren, hoe groter het succes. Dus ontwikkelden we een leuk, herkenbaar beeld met een dansende koe. Slaat natuurlijk op de blije koeien die na de winter voor het eerst weer – dansend – de wei in huppelen en daarna de melk geven voor die lekkere kaas.

Graskaas is een product met veel (marketing)potentie; het is schaars (want: maar vier weken per jaar verkrijgbaar), heeft een unieke smaak en er is ook nog eens veel over te vertellen. Deze succesfactoren gebruiken we in de campagne, om te beginnen door het verhaal van graskaas te vertellen. Wist je bijvoorbeeld dat de punten van het verse gras waar de kaas z’n naam aan dankt, meer voedingsstoffen en vitaminen bevatten dan gras dat al langer staat? Dat soort leuke weetjes, hebben we gevat in video’s die we maakten in samenwerking met kaasexpert Betty Koster. We maakten ook een versie voor kinderen waar niet Betty, maar onze eigen Janneke in schittert. Zodat ook de jonge generatie al kennismaakt met het bijzondere verhaal van graskaas! Onze Lieke maakte alle graskaasrecepten als onderdeel van de campagne.

Al deze content staat op de landingspagina die we ontwikkelden: echtegraskaas.nl. Verkooppunten kunnen de content gebruiken voor hun eigen socials en ze kunnen hun klanten naar de website verwijzen. De kaasverkooppunten ontvingen tevens een promopakket met posters en kant-en-klare social berichten. Én een pakket met kras… Nee grásloten die altijd tien winnende loten bevat. Verkooppunten stellen zelf de prijs samen, zodat ze hun eigen ‘signature’ aan de campagne kunnen geven.

Het resultaat.

Het eerste deel van de campagne, waarbij we toewerkten naar de aftrap van het graskaasseizoen op 13 mei, leverde een bereik van zo’n 400.000 mensen en een flink aantal websitebezoekers op. Het graskaasseizoen is pas net geopend, dus voor de resultaten van het tweede deel van de campagne moeten we nog even geduld hebben…