Cover knippen en plakken voor GOC
Cover knippen en plakken voor GOC
Je geeft een magazine uit. Je hebt een samenwerkingspartner die hetzelfde doet. En jullie hebben ook nog eens dezelfde doelgroep. Dan is het efficiënter om de krachten letterlijk te bundelen in één magazine. Het KVGO en GOC deden het en vroegen ons mee te denken over de vorm. Een leuke samenwerking waarbij vooral de GOC-cover voor een interessante uitdaging zorgde.
De vraag.
Voor het KVGO – de branchevereniging voor de grafimediabranche – werken wij inmiddels al een tijdje. We maken de campagnes, maken de middelen voor evenementen, verzorgen de content en maken dus ook het magazine. Een belangrijke samenwerkingspartner van het KVGO is GOC. GOC biedt advies, training en onderzoek voor de creatieve sector. Branchebrede wervingscampagnes worden al samen opgepakt, leden van het KVGO krijgen fikse kortingen op het aanbod van GOC en nu lag er ook de wens om het magazine gezamenlijk op te pakken. Dat versterkt de kracht – er valt immers één dik magazine op de mat – en het scheelt in de kosten. GOC had nog een bijzondere extra vraag: de cover moest letterlijk geknipt en geplakt worden. Geen Ctrl + c, Ctrl + v maar: met een schaar.
De oplossing
Het leuke aan het GO! Magazine – zoals het magazine van GOC heet – is dat elke editie een cover heeft die wordt samengesteld uit uitgeknipte elementen. De cover die wij zouden maken, moest in de serie passen en aansluiten op het thema ‘Creëer talent’. Hoe dat hier intern ging? Yvette, projectmanager van het magazine, stuurde een mailtje naar alle collega’s met de vraag ‘wie is geknipt voor deze klus?’ Ronald was meteen enthousiast en ging ermee aan de slag. Deze alleskunner weet van alles wat met vormgeving te maken heeft wel iets. En als hij een keer iets niet weet, vindt hij het leuk om dat uit te zoeken. En tja, dit was toch een klus waarvan we bij aanvang nog niet goed wisten hoe we het gingen maken.
Er werden eerst wat schetsen gemaakt en zodra de klant er één had uitgezocht, gingen we letterlijk knippen en plakken. De bomen, wolken en sommige pijlen zijn met AI gemaakt. Maar de appel en bijvoorbeeld de grote pijl waar het woord ‘creëer’ op rust, heeft Ronald achter zijn bureautje zitten knippen. Maar waarom, vraag je je af, als je alles tegenwoordig met AI kan maken? Ronald: “Omdat dat kniprandje van die appel bijvoorbeeld, niet met een computer na te bootsen is. Als we de hele cover hadden vormgegeven of dat door AI hadden laten doen, was het effect niet zo tof geweest.”
Dat was het deel van GOC, maar het KVGO had natuurlijk ook een plek in het magazine. We werkten dit keer niet met een voor- en achterzijde, maar met twee covers. Op de scheidingslijn van de twee magazines, dus waar je overgaat op de content van de andere organisatie, is een artikel te lezen over een gezamenlijk initiatief van het KVGO en GOC. Zo komen de twee titels samen. De pagina’s zijn liggend vormgegeven; dan móét je het blad wel draaien.
Het resultaat.
Een mooi magazine waar beide afzenders blij mee zijn. En dat is in zo’n situatie natuurlijk best spannend, omdat GOC door samen te gaan ineens aan ons gekoppeld werd. Maar ze zijn er gelukkig heel blij mee. Iris – die de vormgeving begeleidde – kreeg een mailtje met dit mooie compliment: “Het is fantastisch opgepakt door jullie. Lijkt me best moeilijk om ineens met een bestaande vormgeving aan de slag te gaan. En die voorpagina overtreft echt alles. Alle collega’s reageren enorm enthousiast.” Daar doen we het voor!