Hoe wij een beetje van potgrond zijn gaan houden
Hoe wij een beetje van potgrond zijn gaan houden
Potgrond. Niet het meest sexy product misschien, op het eerste oog. Toch zijn wij er de laatste maanden een beetje van gaan houden. Zo zie je maar wat creatieve acties en aansprekende content (en een leuke opdrachtgever) kunnen doen!
De vraag.
Culvita groeit. Steeds meer tuincentra hebben het potgrondmerk – dat trouwens ook meststoffen, bodemverbeteraars en bodembedekkers in het assortiment heeft – in hun schappen liggen. En dan was er ook nog de fusie met Van Egmond Potgrond. Tot voor kort verzorgde Culvita de marketing helemaal zelf. Maar met die groei werd het tijd voor een professionaliseringsslag; de marketing mocht doelgerichter. Zodat meer mensen Culvita zouden leren kennen en dan met name consumenten. Wij startten met een contentstrategie, maar deden in de tussentijd nog veel meer!
De oplossing.
Culvita levert niet direct aan consumenten. Maar het helpt natuurlijk wel als consumenten een grote voorkeur voor Culvita hebben. Daarom richten we ons met content op deze doelgroep. Tuincentra – die wel klant zijn van Culvita – pakken we meteen mee, want door een speciale website, consumentenacties en content voor consumenten te maken, bieden we tuincentra middelen voor hun eigen marketing. Denk aan artikelen over het aanleggen van een moestuin, tuintips en plantinspiratie. In een nieuwsbrief voor deze verkooppunten, bundelen we maandelijks alle content, zodat zij die met hun eigen volgers kunnen delen.
Ondertussen liep er nog meer. Want als je dan tóch al je uitingen netjes aan het maken bent, mogen de verpakkingen ook wel onder de loep worden genomen. We ontwikkelden diverse daarnaast productflyers en visitekaartjes.
Alsof het niets was lanceerde Culvita ook een gloednieuw product waarvoor campagne gevoerd mocht worden. Let’s go! En dan was er nog de klantcontactdag, waarvoor we onderstaande video maakten. We vergeten vast nog het een ander; hou vooral de Facebook- en Instagram-pagina van Culvita in de gaten om al het nieuws voorbij te zien komen.
Het resultaat.
Verkooppunten (de klanten van Culvita) zien hun omzet groeien doordat Culvita een stuk zichtbaarder is geworden. Met name de groeikalenderactie heeft voor een boost van de verkoop gezorgd; Culvita verkocht het dubbele aantal zakken Culvita Bio Moestuingrond! Uitingen zien er verzorgd uit en het bereik is dankzij het frequent verspreiden van content en diverse campagnes flink vergroot. Laurie Schouten, mede-eigenaar van Culvita: “Het is fijn samenwerken met Vrhl. Er is veel te doen, want we voeren de professionaliseringsslag door op alle niveaus van de organisatie. Doordat Vrhl snel schakelt – en me af en toe helpt herinneren als ik een deadline vergeet – is het haalbaar! We hebben grote stappen gezet en van klanten ontvangen we veel positieve reacties; het valt op dat we een professionaliseringsslag hebben gemaakt. En de groeikalenderactie, dat was echt een gigantisch succes. Dat belooft veel goeds voor de toekomst!”