Jaarverslag als visitekaartje
Jaarverslag als visitekaartje
In plaats van het jaarverslag als een ‘moetje’ te zien, ziet AquaMinerals het als een kans om het verhaal van de organisatie te vertellen. Geen taai verslag van het afgelopen jaar, maar een mooi vormgegeven en redactioneel slim uitgedachte verhalenbundel over het jaar 2022. En dat besloten ze dit jaar alleen als digitaal magazine te verspreiden.
De vraag.
AquaMinerals zoekt bestemmingen voor de stofstromen die vrijkomen bij het zuiveren van water. Bij het ontharden van water bijvoorbeeld, komen calcietkorrels vrij. Deze kunnen worden gebruikt om water in delen van Nederland waar het water juist te zacht is, harder te maken. Zonder dat daar nieuwe grondstoffen voor nodig zijn. En zo zorgt AquaMinerals voor een continue watercyclus die duurzaam is en een economische meerwaarde heeft.
Bij AquaMinerals zijn elf drinkwaterbedrijven en negen waterschappen aangesloten. Het jaarverslag is een belangrijk middel om deze ‘participanten’ op de hoogte te houden. Voorheen werd het naast een digitale versie ook verspreid als papieren boekje. Daarin stonden de belangrijke cijfers en grafieken en korte berichten over het afgelopen jaar. Dit jaar was de wens om het jaarverslag volledig te digitaliseren, zonder dat het teveel zou afwijken van eerdere jaarverslagen. Het moest dus vooral een upgrade van het jaarverslag van 2021 worden.
De oplossing.
Tijdens de kick-off ontdekten we al pratende dat 2022 het jaar van de grondstoffencrisis was. Van bepaalde grondstoffen ontstonden grote tekorten. Die werden dichter bij huis gezocht, omdat ver weg door corona nauwelijks mogelijk was. AquaMinerals werd steeds vaker benaderd en dat zorgde voor een drukte van jewelste. De grondstoffencrisis werd dan ook het thema van het jaarverslag van 2022.
Elke participant heeft dat uitdagende jaar anders beleefd en daarom besloten we om juist díe verhalen te vertellen. Met bijpassende fotografie van de personen die we interviewden; in en om het water. Onze fotograaf moest beleidsadviseurs, specialisten, de directeur van AquaMinerals en de RvC-voorzitter ervan overtuigen om het water in te gaan. Best een spannende opdracht, maar het ging hartstikke goed; kaplaarzen aan en gaan!
Het resultaat.
AquaMinerals wilde een upgrade van hun jaarverslag. Dat kregen ze, dankzij een vernieuwde vormgeving met dynamische elementen, mooie fotografie en relevante, persoonlijke verhalen (bekijk het resultaat hier). Dat hebben de participanten ook opgemerkt. Van hen – en zelfs van de accountant! – ontving AquaMinerals mooie complimenten over het vernieuwde jaarverslag. Mission accomplished.
Zoek je een partij die jouw jaarverslag nét wat mooier maakt? Of – zoals bij AquaMinerals – je jaarverslag een flinke upgrade geeft? Neem contact op via hallo@vrhl.nl.