Landelijke campagne ‘Nederland rekent op zijn accountants’

De NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants) kenden wij in vorm goed, omdat wij zes keer per jaar de vormgeving van hun ledenblad Accountant verzorgen. Enkele weken geleden leerden wij hen ook op inhoud beter kennen. Wij ontwikkelden het concept en de strategie voor de landelijke campagne ‘Nederland rekent op zijn accountants’. Momenteel zijn we bezig met de uitvoering en draait de campagne op volle toeren!

De vraag.

Accountants doen veel meer dan alleen de boekhouding of de fiscale aangiften. Zij kijken bijvoorbeeld ook samen met de ondernemer naar de toekomst; zakelijk en privé. Een belangrijke meerwaarde, die lang niet elke ondernemer kent. Daar moest verandering in komen, vond de NBA. Daarom startten zij een campagne, die werd stopgezet vanwege met corona. Voor het vervolg – met aangepast concept en nieuwe strategie – vroegen ze ons!

De oplossing.

We ontwikkelden een landelijke campagne met de naam ‘Nederland rekent op zijn accountants’, waarin we laten zien hoe belangrijk de rol is die accountants voor hun klanten vervullen. We werken met echte ondernemers en hun accountants, zodat we een realistisch beeld van de meerwaarde van accountants kunnen laten zien. Aan de hand van echte verhalen en casussen. We zorgden voor foto’s en video’s van mkb-ondernemers in hun bedrijf met hun accountant, maakten verhalen en ontwikkelden een toolkit waarmee leden van de NBA de campagneboodschap zelf kunnen uitdragen.

Om alle accountants, geregistreerd bij de NBA, op de hoogte te brengen van deze campagne, ontvingen ze een droppot als kick-off van de campagne. Aan de pot hing een klein boekje waarin de voorzitter van de MKB-commissie vertelt over de campagne en accountants oproept om actief mee te doen!

Op nba.nl/rekentop vinden ondernemers praktische informatie over wat accountants precies voor hen kunnen betekenen. Ook zijn er verhalen en video’s van andere ondernemers te lezen en kunnen mkb-ondernemers een accountantskantoor in de buurt vinden. Via de online checklist ‘Is jouw bedrijf klaar voor een accountant?’ kunnen ondernemers nagaan of een accountant ook voor hen meerwaarde heeft.

‘Onze’ radiospot is op alle grote radiostations te horen en de NBA-billboards die wij maakten vind je langs de drukke snelwegen van Nederland. De campagne wordt ondersteund door een gerichte online campagne, zodat geen ondernemer om de NBA heen kan!


Om de mkb-ondernemer op het juiste moment, op de juiste plek te bereiken, verzorgden we advertenties in diverse vakbladen én het Financieel Dagblad, . Het verhaal kozen we elke keer zorgvuldig per blad. Zo werd het ondernemersverhaal over het Melkveebedrijf van Jan Speksnijder en Jan Herm Bokdam in het vakblad Boerderij geplaatst én het ondernemersverhaal van van Parnettya Kwekerij M. Mathot in vakblad KAS en Bloemisterij.

Daarnaast waren we met een interview én expertcolumn zichtbaar op dagbladpagina De Ondernemer in alle landelijke AD’s.

De Ondernemer

Naast offline advertenties, konden online advertenties natuurlijk niet ontbreken. Hier kan je namelijk gemakkelijk, een grote doelgroep mee bereiken!

Het resultaat

Een heel groot bereik!, De reacties van de leden van de NBA – waarvoor we de campagne in de basis maken – waren erg positief. Vanwege dit mooie resultaat, krijgt de campagne nog een vervolg in de maanden mei en juni én september en oktober!