Ontwikkeling Visieplan Stadshart Alphen aan den Rijn
Ontwikkeling Visieplan Stadshart Alphen aan den Rijn
De vraag
De werkgroep ‘Vitaal Stadshart’ komt in februari 2019 met een niet-alledaagse vraag: ontwikkel een visieplan voor een ‘vitaal en toekomstbestendig’ stadshart van Alphen aan den Rijn. Nu is de vraag alleen al uitdagend genoeg. Maar dat we samen met Buro Toob naar het antwoord op zoek gaan, maakt het extra bijzonder. Natuurlijk komt die samenwerking niet geheel uit de lucht vallen. Zowel VRHL als Buro Toob maken deel uit van de werkgroep en volgen al een jaar lang alle overleggen, discussies, brainstorms en externe onderzoeken, onder andere naar de wensen van de Alphense inwoners. Er ligt een enorme stapel aan informatie en bestaande ideeën. Daar mogen we chocola van gaan maken. En een visie uit destilleren. We besluiten er met overtuiging in te stappen. Op één voorwaarde: dat we het op onze eigen manier mogen doen. Creatief en zonder beperkingen vooraf. Dat wordt begrepen.

De oplossing
Op zoek naar de ‘wow-factor’ van het stadshart hebben we de vrijheid genomen om te ‘dromen’. Net zoals Walt Disney zijn ideeën in drie fases ontwikkelde: eerst ‘dromen’, dan ‘denken’, dan ‘doen’. Het vuistdikke visieplan is het resultaat van de ‘droomfase’ en bevat een coherente verzameling van praktische ideeën om het stadshart van Alphen op een spraakmakende, duurzame én sociaal maatschappelijke wijze te ontwikkelen. ‘Groen’ en ‘historie’ zijn daarin belangrijke pijlers. Bovendien is het onze overtuiging dat een stadscentrum méér moet zijn dan een optelsom van verkooppunten. Het dient de faciliteiten en beleving te bieden waar ‘jong en oud’ behoefte aan hebben. Dàt maakt een centrum toekomstbestendig. Om onze ideeën ‘tastbaar’ te maken hebben we in het plan de klok vooruit gezet en verhalen opgenomen van inwoners die vertellen hoe zij hun stad in 2022 beleven. Een serie illustraties, gemaakt door Nicolas, onze eigen illustrator, maakt het beeld compleet.
Het resultaat
Ten eerste een werkgroep die unaniem het visieplan omarmt. Vervolgens wordt het plan door het college van B&W van Alphen aan den Rijn enthousiast ontvangen. Op die manier ligt er nu een breeddraagvlak voor de voorgestelde plannen. Fase 2 en 3 zijn nu aanstaande: het denken over de praktische uitvoering en vervolgens het ‘doen’.
Het was leuk om plannen te maken voor je eigen stad. En het wordt nóg leuker als we straks op dat Rooftop Terrace het glas kunnen heffen. Samen met de mensen van Toob!
De werkgroep ‘Vitaal Stadshart’ bestaat uit vertegenwoordigers van alle partijen die bij het Alphense centrum betrokken zijn: Citymarketing (AlphenLinkt), Alphens.nl, VOC (Stichting Verenigde Ondernemingen Centrum Alphen aan den Rijn), EDBA (Economic Development Board Alphen), Horeca Nederland (afdeling Alphen aan den Rijn), Stichting Centrummanagement Alphen, CVCA (Commercieel Vastgoed Centrum Alphen) VOA, Buro Toob Reclame en Media, VRHL Content en Creatie, Gemeente Alphen aan den Rijn.






Om onze ideeën ‘tastbaar’ te maken hebben we in het plan de klok vooruit gezet en verhalen opgenomen van inwoners die vertellen hoe zij hun stad in 2022 beleven.
het teken van de ‘Groene Stad’. Bezoekers van de expo worden geïnspireerd om groener en gezonder te leven. Met groene attracties, innovatieve inzendingen door wereldsteden én een unieke bomen- en plantenverzameling. Na afloop van de expo wordt het terrein doorontwikkeld tot een groene en gezonde stadswijk. Met Alphen aan den Rijn is letterlijk een lijntje gelegd: een elektrische bus verbindt tweemaal per dag de Floriade met onze Groene Stad in wording. Voor Mads Sörensen – 27 jaar – en afkomstig uit Denemarken, meer dan genoeg reden om de Floriade te bezoeken én een uitstapje naar Alphen aan den Rijn te maken. Luister naar of lees zijn verhaal.
Wil jij dit ook? Neem vrijblijvend contact met ons op!