Onze dino-film in de bioscoop!
Onze dino-film in de bioscoop!
In december en januari draaide een door ons geproduceerde dinofilm in de bioscoop. Of eigenlijk in de ‘Dinoscoop’. Deze is onderdeel van World of Dinos; een expo over dinosauriërs, speciaal voor kinderen. Hoe hou je kinderen twintig minuten lang geboeid en breng je hen in die tijd ook nog iets bij? Daar bedacht onze tekstschrijver een spannend en educatief script voor.
De vraag.
World of Dinos is een evenement van Hillenaar Events. In de kerstvakantie werd de expo in Vijfhuizen omgetoverd tot een wereld vol levensgrote, bewegende dinosauriërs. Kinderen kunnen er samen met hun ouders een speurtocht doen, dino’s opgraven en dus naar de Dinoscoop. Er was al een film, maar deze sloot niet helemaal aan bij de jonge doelgroep. Dus was de vraag: kunnen jullie een educatieve film maken, speciaal voor kinderen tussen de drie en twaalf jaar oud?
De oplossing.
Deze vraag kwam niet helemaal uit de lucht vallen, want onze redacteuren en vormgevers zijn bekend met kindercontent. Zo maakten we advertorials voor Kidsweek en diverse puzzelboekjes voor kinderen van de basisschoolleeftijd. Onze redacteur Yvette bedacht voor deze dinofilm een aansprekend script, dat aansluit op de expositie zelf. “In de video zie je dino’s die je ook tijdens de speurtocht van World of Dino’s te zien krijgt. De film is opgedeeld in drie tijdperken met ieder hun eigen dino’s. Voor de afwisseling en om de spanningsboog hoog te houden, sluiten we elk tijdperk af met een vraag over het betreffende tijdperk, die kinderen tijdens het kijken van de film kunnen beantwoorden. Dit interactieve element zorgt ervoor dat kinderen hun aandacht erbij houden. En natuurlijk kreeg de bekende T-rex de meeste aandacht; die spreekt het meest tot de verbeelding.” Yvette heeft nog een tip om content dicht bij de belevingswereld van de kinderen te krijgen. “Ik werk altijd met voorbeelden die kinderen kennen. De Brachiosaurus was bijvoorbeeld zo zwaar als tien olifanten. Er waren dino’s die zo groot waren als een kip. En sommige vliegende dino’s konden wel 108 kilometer per uur vliegen; dat is zo snel als een auto op de snelweg.”
Op basis van het script werd een storyboard gemaakt, waarna Robert en Maikel aan de slag gingen met animeren. We hádden natuurlijk een levensechte dinofilm kunnen maken, waarin we alles tot in detail konden animeren. Dat kost alleen ontzettend veel tijd; zo’n productie is onbetaalbaar. Daarom bedachten we een lightversie, waarbij we werkten met stockbeelden en die op een laagdrempelige – minder arbeidsintensieve manier – animeerden. Dat leverde een betaalbare en nog steeds hele spannende film op!
Het resultaat.
Een educatieve film, inclusief spannende quiz, waar kinderen écht iets van opsteken. De kinderen zelf – toch de meest eerlijke en kritische doelgroep die je kan hebben – reageren enthousiast en kijken de film tot het einde af. Missie geslaagd!