Participatietraject naam en huisstijl jeugdhulporganisatie
Participatietraject naam en huisstijl jeugdhulporganisatie
Jeugd- en gezinshulp heeft in de gemeente Alphen aan den Rijn een andere vorm gekregen. Daar is een nieuwe organisatie voor in het leven geroepen. De naam van die nieuwe organisatie werd bedacht door kinderen en betrokkenen uit de gemeente. Om hen daar een beetje bij te helpen, organiseerden wij een leuke namenworkshop. Daarnaast gingen we aan de slag met de huisstijl (ook weer met hulp van de doelgroep), een wervingscampagne en een socialmediastrategie.
De vraag.
Het doel van de nieuwe organisatie is om de jeugd- en gezinshulp dichter bij gezinnen te organiseren. Dat gebeurt door met lokale teams te werken. Hierdoor zien de professionals het beter wanneer hulpvragen of risico’s ontstaan, en kan eerder ondersteuning worden geboden, zodat zwaardere hulp kan worden voorkomen. Met betrekking tot de communicatie had de gemeente Alphen aan den Rijn een aantal vragen. Er moest een participatietraject komen waarbij jeugdigen uit de gemeente, hun ouders en andere betrokkenen konden meedenken over de naam en het logo. Er moesten nieuwe professionals worden aangetrokken, dus we mochten ook een voorstel doen voor een wervingscampagne. En uiteindelijk ontstond de vraag voor een socialmediastrategie.
De oplossing.
Een naam verzin je niet zomaar. Daarom bedachten we een namenworkshop. Zo’n dertig kinderen uit de gemeente waren aanwezig. De wethouder vertelde kort iets over de nieuwe organisatie, waarna wij heel kort wat theorie over merknamen deelden. We gingen vooral in op de verschillende soorten namen en gaven daar voor de kinderen aansprekende voorbeelden bij. Daarna mochten de deelnemers zelf aan de slag. In groepjes werden namen bedacht en er werden zelfs al wat logo’s getekend. En ehm… van de creativiteit van de kinderen kunnen volwassenen nog wat leren. Geweldig hoe zij zich niet laten belemmeren en ideeën verzinnen waar ook nog eens een goed verhaal achter zit. Chapeau!
Uit de namenworkshop kwam een top 3 waar iedereen uit de gemeente op kon stemmen via een door ons gemaakte landingspagina. En het werd… Oog voor Thuis! Een mooie naam die duidelijk maakt waar de organisatie voor staat: oog voor de jeugdige, oog voor het gezin en oog voor de medewerker. Voor het logo lieten we ons inspireren door de tekeningen die de kinderen hadden gemaakt. We borduurden daarbij voort op de uitstraling die we al hadden ontwikkeld voor ‘the time being’. Want ook toen er nog geen naam was, moest er al gecommuniceerd worden.
Vóórdat de naam was bedacht, wilde de gemeente al medewerkers werven. We bedachten een concept waarbij we focusten op de boodschap: ‘bouw mee aan een nieuwe organisatie’. Dit werd gebruikt voor een social en search campagne.
Het resultaat.
Een naam en huisstijl die écht tot stand is gekomen samen met inwoners. De nieuwe naam werd bekendgemaakt tijdens een officiële opening, waar de kinderen die mee hadden gedacht ook bij aanwezig waren. Zo is de organisatie vanaf het begin breed gedragen. Op dit moment wordt gewerkt aan een socialmediastrategie, om meer bekendheid aan Oog voor Thuis te geven.