Tientallen sollicitanten: het kan met een goede campagne!
Tientallen sollicitanten: het kan met een goede campagne!
Wijgaart Shipping zoekt kapiteins, stuurmannen en matrozen voor haar binnenvaartschepen. Een lastige opgave, zou je misschien denken in de huidige tijd. Toch lukte het om binnen een maand een groot aantal sollicitanten te werven. Het succes? Een goede campagne met aansprekend concept, storytelling en slimme verspreidingsstrategie!
De vraag.
Wijgaart had zelf al het een en ander gedaan om nieuwe collega’s te werven, maar dat leverde nog niet het gewenste resultaat op. Daarom vroeg Wijgaart ons aan de slag te gaan met een concept en strategie voor een personeelswervingscampagne.
De oplossing.
Als binnenvaartkapitein, -stuurman of -matroos ben je twee of drie weken weg van huis. Hoe fijn – en belangrijk! – is het dan, als je je thuis voelt op het schip waar je aan het werk bent? Daar spelen we met het concept ‘Thuis bij Wijgaart’ – met aandacht voor de balans tussen thuis en privé – op in. Wie anders kan vertellen waarom Wijgaart je thuis laat voelen op een schip, dan de huidige medewerkers? Daarom vormt storytelling een belangrijk onderdeel van de personeelswervingscampagne. In videovorm, want de doelgroep is doorgaans visueel ingesteld.
De campagne zetten we breed uit. Via banners op de schepen, maar vooral ook online met slimme targeting en aansprekende content. In de content en targeting richten we ons onder andere op zij-instromers. We selecteren relevante beroepen en zorgen dat de campagne daar terechtkomt. De doelgroep wordt geleid naar deze landingspagina die wij maakten, waar geïnteresseerden kunnen solliciteren middels een WhatsAppje (lekker laagdrempelig) of een sollicitatieformulier. En wie nog helemaal geen ervaring heeft in de binnenvaart, kan zich aanmelden om een dag mee te varen.
Het resultaat.
Dat dagje meevaren hebben we maar geschrapt en het klikbudget voor de social campagnes verlaagd. Waarom? Omdat Wijgaart te veel sollicitanten binnenkrijgt! Binnen minder dan een maand hebben meer dan 50 geïnteresseerden zich gemeld. Dat is wat een goed concept en een slimme inzet van (online) media kunnen doen…
Heb jij ook nieuwe medewerkers nodig? Mail naar hallo@vrhl.nl. We denken graag met je mee!