Tijdloos magazine voor het Oogfonds
Tijdloos magazine voor het Oogfonds
Het Oogfonds heeft een belangrijke missie: zorgen dat niemand in Nederland nog blind of slechtziend is. Om dat te bereiken financieren ze wetenschappelijk oogonderzoek en zetten ze in op preventie. ‘Want in 50 procent van de gevallen kan blindheid of slechtziendheid voorkomen worden’. Als Vrhl dragen we daar natuurlijk graag een steentje aan bij. Hoe? Door te doen waar we goed in zijn: een magazine maken!
Vraag
Het is zomer 2024, de telefoon rinkelt. Aan de lijn het Oogfonds met de vraag of wij kunnen helpen bij het maken van een gloednieuw magazine. Doel: meer naamsbekendheid, nieuwe doelgroepen aanboren en zorgen dat er meer geld beschikbaar komt voor onderzoek. Een magazine is daarbij van grote toegevoegde waarde. En dan het liefst eentje die tijdloos is en minimaal een jaar meegaat. Met waardevolle content, mooie foto’s en een frisse vormgeving: precies de dingen waar we bij Vrhl oog voor hebben. Nog geen week later zaten we om tafel voor de eerste redactievergadering.
Oplossing
Het leuke is dat het Oogfonds zelf al veel ideeën had verzameld. Onze rol was de ideeën aanvullen en helpen het magazine from scratch op te bouwen, met alles erop en eraan. Van de fotografie en vormgeving tot het bedenken van leuke rubrieken. Zoals ‘Even appen met …’, waarin een oogarts aan het woord komt in een leuke, beknopte vorm. Goed voor de afwisseling tussen de grotere interviews door. Of een kookrubriek waarin een bekende kok het recept deelt van een gerecht dat goed is voor je ogen. Het brengt een magazine letterlijk op smaak. Onze Iris bewaakte de planning, deed de projectbegeleiding en stuurde onder meer Ton aan, onze art director die een mooi creatief concept bedacht dat ook de cover haalde: geïnterviewden staan op de foto met één oog afgedekt, waarmee zonder woorden duidelijk wordt dat ze een visuele beperking hebben. Wat de teksten betreft deed het Oogfonds 50 procent zelf. De andere helft – en de eindredactie – werd gedaan door onze redactie.
Resultaat
Aan het begin van het nieuwe jaar ligt er een ontzettend mooi en veelzijdig magazine klaar. ‘Ogenblik’ is een tijdloze coproductie van 44 pagina’s waarmee het Oogfonds voorlopig even vooruit kan. Herkenbaar ook en helemaal in lijn met de bestaande huisstijl. Met een ruime oplage zijn er genoeg exemplaren om te verspreiden binnen gezondheidsinstellingen en op beurzen. Het gaat het Oogfonds ongetwijfeld helpen bij hun belangrijke missie en daar zijn we supertrots op.
Benieuwd naar het belangrijke werk van Oogfonds? Lees er meer over op hun site.
